15 millioner Volvo
Denne uken ble det skrevet historie hos Volvo da bil nummer 15 millioner rullet av samlebåndet i Uddevalla. Åpen start Det var 14. april 1927 den første Volvo ble kjørt ut av fabrikken. Betegnelsen ÖV4 sto for ”Öppen Vagn” med 4 sylindre, og åpen var også jubileumsbilen – en Volvo C70 som rullet av samlebåndet i Uddevalla den 20. februar 2008. I fjor markerte vi Volvos 80-årsjubileum Det startet i beskjedent tempo for den svenske produsenten. I 1927 leverte de 297 biler, og gjennom krig og økonomisk depresjon tok det selskapet 27 år å produsere de 100.000 første bilene. I dag tilsvarer det omtrent produksjonen i et kvartal.
Bevisste valg Men Volvo har aldri blitt noen stor produsent i global målestokk selv om de alltid har hatt en sterk posisjon i Norge. Man besluttet tidlig å prioritere kvalitet og sikkerhet fremfor volum, og på 1970-tallet kom også miljø på dagsordenen. Det var således ingen tilfeldighet at Volvo (i følge egne utsagn) var ført ute med 3-punktsbelter, noe som ble standard i Volvos biler allerede i 1959. 3-veis katalysator med Lambdasone kom på programmet i 1976, også det svært tidlig. Bestselger gjennom tidene er sliterne i 200-serien som var på markedet fra 1974 til 1993 og som fremdeles er svært populære biler hos de som mekker selv. I løpet av sin levetid ble disse modellene produsert i nesten 2,9 millioner eksemplarer og er viktige bidrag til at 15 millioner nå er nådd.
Klassiker Men en av modellene som har bidratt mest til Volvos image, har vært nærmest ubetydelig for volumet. Vi snakker selvsagt om P1800 som på 1960-tallet ble kjent i mange land som Helgenen-bilen i den populære TV-serien ”The Saint” med Roger Moore. En annen som har god erfaring med denne modellen er Irv Gordon. Han eier en rød P1800 1966-modell som i følge Guinness Book of Records har kjørt lenger enn noen annen bil i verden. I 2002 passerte kilometertelleren 2.000.000 miles (3,2 mill. kilometer) og i 2012 regner Gordon med å rulle inn til sin 3.000.000 miles service. Er det rart mange setter pris på tilårskomne Volvoer? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |