[]
[] [firmabil.no] []

Frisket opp, priset ned


Tekst og foto: Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKKET: Det var sommeren 2005 Mazda5 med sine smarte dør- og seteløsninger kom på markedet. Nå får den en oppgradering.

Mazda5 er en av Mazdas godt bevarte hemmeligheter. Den druknet litt i oppstarten for ny Mazda-organisasjon, og ble siden stående parkert i skyggen av storselgere som Volkswagen Touran.

Sammen med tidens gang er det årsaken til at Mazda nå finner tiden til moden for en ansiktsløfting. Utseendemessig er det imidlertid snakk om detaljer, men bilen har fått et vesentlig lavere støynivå enn tidligere. Dessuten går flere av modellvariantene ned i pris takket være mindre utslipp og dertil hørende lavere avgifter.

 

Lavere CO2

Rimeligste utgave med bensinmotor koster fortsatt kr 272.000 mens du for snaue 15.000 mer får en dieselmotor.

Dermed er tillegget for diesel omtrent halvert i forhold til tidligere. Bensinvarianten yter enten 115 hk eller 146 hk, og velger du diesel står valget mellom 110 og 143 hk.

Og ett stort pluss skal Mazda5 ha: Den kjører bedre enn de fleste andre flerbruksbiler og oppfører seg langt mer som personbil enn MPV ute på veien.

Les mer om Mazda5 i neste utgave av Bil.

KLIKK HER for store bilder

+

Fleksibel, rommelig, kjører godt.

-

Litt kjedelig. Fortsatt høyt CO2-utslipp.

 

Fakta Mazda5 2.0 D 110 hk

 

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1998 ccm. 81 kW (110 hk) v/3500 o/min. 310 Nm v/2000 o/min

 

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 451 x 176 x 162 cm

Akselavstand: 275 cm

Egenvekt m/fører: 1610 kg

Nyttelast: 635 kg

Bagasjerom: 112-857 liter (VDA)

Dekk: 205/55 R16

 

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 13,9 sek

Toppfart: 177 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil

CO2-utslipp: 162 g/km

 

Pris: kr. 286.200

Konkurrenter: Opel Zafira, VW Touran, Mitsubishi Grandis, Toyota Verso, Citroën Picasso m.fl.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: