Mini på steroider
Her kommer bilen de mest ihuga Mini-entusiastene har ventet på. Og endelig fins også en løsning for småfamilier. Cooper Special Det er Mini-spesialistene hos Cooper Works som nå lanserer nye modeller med enkle betegnelser som MINI John Cooper Works og MINI John Cooper Works Clubman. Begge har 1,6-liters turbomotor, men Cooper-folket har montert en kraftigere turbo. Resultatet er en hk-økning på 31 – til 211 hk ved 6.000 omdreininger. Her er vår erfaring med versting-utgaven av forrige Mini. En overboost-funksjon gir deg 280 Newtometer mellom 2.000 og 5.300 omdreininger mens du under normale omstendigheter har 260 Nm til disposisjon i området 1.850 til 5.600 o/min. Dermed kan du akselerere til 100 km/t i løpet av 6,5 sekunder, og på 6,8 sekunder med den noe tyngre Clubman-utgaven. Potensiell toppfart er i begge tilfeller 238 km/t.
Hjelp - hvis du vil John Cooper Works tillater deg litt hjulspinn før stabilitetskontrollen (DTC) slår inn, og som ved de fleste modeller i Mini- og BMW-familien kan elektronikken skrus av i to trinn slik at du kan få delvis hjelp ut av de mest prekære situasjoner, eller stole helt på dine egne ferdigheter. Andre oppgraderinger er spesielle 17-tommers felger som delvis skjuler kraftige røde calipere, en hjulopphengning som er senket med 10 mm, stivere fjærer, godt synlige JWC-logoer. Dessuten får den et aerodynamisk bodykit som fremhever et allerede sportslig utseende. 6-trinns manuell gearkasse er standard. MINI John Cooper Works og MINI John Cooper Works Clubman debuterer på Genève-utstillingen, og de skal være gangbare handelsvare fra august. I Tyskland får 3-dørsutgaven en prislapp på 27.700 euro mens du må plusse på € 1.800 for en Clubman. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |