[]
[] [firmabil.no] []

Sportsligere GranTurismo


Stein Pettersen



Ett år etter at man lanserte GranTurismo kommer Maserati tilbake til Genève med en ny verdenspremiere. En S bak navnet betyr 440 hester og en gearkasse som lover sport.

De to store høydepunktene i GranTurismo S er den 440-hesters V8eren på 4,7 liter – og den elektronisk styrte gearkassa med dobbel clutch.

MC-Shift-kassa er rask og representerer den høyteknologien som man skal forvente å finne i en Maserati.

0 til 100 går unna på 4,9 sekunder – men kanskje viktigere i en ekte GT-bil – toppfarten ligger på tett oppunder 300 kilometer i timen.

 

Helt nye bremser

Takket være helt nyutviklede og svært effektive bremser, som er utviklet sammen med Brembo, skal GranTurismo S stoppe fra 100-0 på 35 meter.

I følge Brembo skal det være første gangen et slikt bremsesystem brukes i bilindustrien. Det består av skiver som er støpt i en blanding av stål og aluminium kombinert med en seksstemplers caliper som skal gi svært gode bremser.

 

Sitter godt

Gran Turismo er lang. Det betyr at det er god plass til fire voksne mennesker. Den er bygget på samme chassis som søstermodellen Quattroporte, men akselavstanden er 125 millimeter kortere, og overhenget bak er mindre.

Du skal også sitte usedvanlig godt i GranTurismo S. Skinnet i setene er hentet fra det italienske designhuset Poltrona Frau, som er kjent for svært eksklusive møbler, og skal understreke det sportslige preget i denne bilen. Setene går i rødt – samme farge finner du igjen i bilens logo.

 

Utvendig pynt

Eksteriøret i Maserati GranTurismo S preges av små estetiske modifikasjoner, mange av dem vil trolig bare kjennere legge merke til. Men som bildene viser fremstår hele bilen som enda mer sportslig, og understreker linjene som Pininfarina står bak.

Noen norsk pris er ikke på plass, men regn med rundt en million kroner - før norske avgifter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: