[]
[] [firmabil.no] []

V-åtte Atom


Jon Winding-Sørensen



Som om Ariel Atom ikke var bombe nok fra før. Nå blir den enda bombere.

500

Ariel Motor Co. forteller oss ganske kort at de holder på å åpne en ny fabrikk i Somerset, og at derfra skal det også komme en ny modell. Atom 500 skal den hete.

Hadde det vært i gamle dager og du hadde hørt at nå kom Ariel med en ny 500, hadde du selvfølgelig regnet med at vi snakket en 500 kubikker. Kanskje en i BSA-tradisjonen, en en-potter med en tenning pr. telefonstolpe.

Det er det ikke denne gangen. 500 står for antall hestekrefter!

Det betyr, siden bilen veier rundt 500 kg, at den måler mer enn 1000 hester pr. tonn. Det sier deg kanskje ikke så mye, for du har nok ikke kjørt en Bugatti Veyron heller, men den har ”bare” litt over 500 hester pr. tonn. 

Nå sier ikke Ariel noe særlig mer enn akkurat dette. Riktignok føyer de til at motoren er en V åtter på 2,4 liter som er koblet til en seks-trinns Sadev (som jeg må tilstå at jeg ikke aner hva er, det er Quaife jeg er vant til i slike sammenhenger) klikk-klakk kasse. Dessuten minner de oss på at et vanlig Atom 300 gjør null til 160 på under sju, og at dette nok vil gå litt bedre.

 

Gammel kjenning

Men siden dette er BilNorge, og BilNorge-brukerne både vet mer, og gjerne vil vite mer kan jeg jo føye til at akkurat denne motoren har dere møtt i våre spalter før. Ombord i en Caterham (linken er her) men selve historien går mye lenger tilbake.

Russel Savory, som er en av dem som står bak denne motorkonstruksjonen, er selvfølgelig en motorsykkelmann. Du merker det med en gang på motorene hans, de roterer fra start til det ville vannvidd på ingenting, og det virker som det ikke finnes et eneste gram svingmasse om bord.

Så han bygde en rå Fireblade Evo på slutten av 90-tallet. Og et par år etter ledet han Motopower som var det ledende Honda-teamet i Engelsk Superbike. Han solgte en 180 hesters ildsprutende gateversjon på bare 166 kg for 18.000 pund. I hvert fall to rammenummer-modifikasjoner ser ut til å ha kommet til Norge.

Men så ble han kontaktet av Chris Crafts (du finner litt mer om ham her) Light Car Company og bedt om å utvikle en motor til Lightning - en bil som dessverre aldri ble bygget. Savory hentet inn Tony Hart, sønn av legendarisk motorbygger Brian Hart, og med utgangspunkt i to Yamaha YZF1000 EXUP-blokker, bygde de en 40-ventilers V-åtter som veide under 75 kg og som før man rørte den med noe tryllestav, produserte 340 hester ved rundt 10.000 omdreininger – men den kunne synge helt opp til 13.000. En motor av den typen som hvis du slipper gassen, så bare dør den. Det finnes ikke noe som likner en svinghjuleffekt for å holde rotasjonene ved like. Tenk hva det gjør når du trykker på gassen!

 

Eventyrlig

Originalen fikk jeg en gang prøve i en meget sliten Caterham SV, før de bygde spesialutgaven, og etterpå i en meget eksperimentell Dome. Dagens motor ser imidlertid ut til å ha remmer, og ikke kjeder for å sveive på kammene, og det kan vel bety at herrene har gjort mer med RST-motoren enn det Ariel foreløpig forteller oss om. (Hvordan jeg vet det? Gå til produsenten av dekslene over kamdriverne (link her) så skjønner du hvordan.

Jeg skrev vel i et BIL for en stund siden at Ariel Atom var et eventyr. Jeg tror aldri jeg har skrevet om de to gangene jeg prøvde denne motoren, den var enda mer eventyrlig. 

Nå har den dessuten fått to kompressorer, sammen må de være eventyrligst.

Det finnes en norsk representant for Ariel, du kan treffe ham på www.atom2.no/

Han kan trøste deg med at selv om den nye utgaven nok blir en smule dyrere enn de vanlige fire-sylindrede, vil alle kjennere vite at du kjører kongen. Egne innsug til intercoolerne, egen fargekombinasjon, spesielle hjul og kalipere og ikke minst aerofoilformede opphengningsarmer for forhjulene.  Hvis det er viktig.

Argumentet med 1000 hk per tonn er mer enn nok for meg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: