Stilig coupé fra Renault
I Frankfurt viste Renault oss Laguna Coupé som et bevis på at de kan gi design til annet enn praktiske kasser. I Genève overrasker de med Megane Coupé Concept. Bygget i nesten utelukkende karbonfiber blir den superlett. Bare 1310 kilo veier konseptbilen som ligger an til å bli en av stjernene på årets Genève-utstilling. Det mest ekstreme er ved designet er de såkalte dragevingedørene. De har fått navnet sitt fordi de deler seg i to når du lukker opp døren. Antagelig er dette en kul greie på en konseptbil, men som dessverre ofte forsvinner når bilen skal settes i produksjon.
Rask miljøvri Mégane Coupé Concept er utstyrt med en toliters firesylindret turbomotor på 205 hestekrefter. Den yter 280 Newtonmeter ved 2.600 o/min og maks ytelse har den ved 5.800 o/min. For å gjøre den lille bilen like morsom å kjøre som den ser ut, har man utstyrt den med en sekstrinns gearkasse - noe som gjør at den sprinter fra 0 til 100 på 7,2 sekunder. Forbruket skal ligge på 0,65 liter per mil - noe som gir et CO2-utslipp på 154 gram per kilometer.
Forsmak på neste generasjon Etter alt å dømme dukker neste generasjon Megane opp helt i slutten av året, eller i 2009. Dagens Megane har ikke noen ren coupé-utgave, bare en CC, mens første generasjon Megane hadde en tredørs coupé som ble regnet som en stilig bil da den kom på mot slutten av 1995. De siste årene har vi sett noen nye 3-dørs coupéer som har fått en design som skiller dem tydelig fra deres femdørs søsken, som Opel Astra GTC og Kia Pro cee`d. En ferdig produksjonsmodell av konseptbilen som nå står i Genève, vil være klar for visning på bilutstillingen i Paris til høsten. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |