Flere tanker fra Think
Siden vi var de første som fortalte dere om den fire-dørs Th!nk som debuterer på Genève-utstillingen, skal vi her gi dere enda en Th!nk-nyhet. Ny partner I dag klokken 11 har Th!nk åpenbart invitert til pressekonferanse på Genève-utstillingen. Jeg håper det kommer mange, for det blir en spennende presentasjon. For første gang skal navnet på en stor, internasjonal samarbeidspartner presenteres. Mandag avslørte vi de første bildene av en 4-dørs Th!nk Vi er overbevist om at den ikke heter Ford. Vi er også blitt fortalt at det ikke er Johnson Controls – noe som kunne vært logisk, fordi J er store både på interiørsdesign, batterier og elektroniske kontrollsystemer. Hvem det er skal ikke vi avsløre nå, noe må Th!nk selv få lov til å fortelle til de som møter opp. (Jeg håper det blir mange, foreløpig har jeg ikke møtt en eneste en, ikke en norsk en engang, som vet om arrangementet!) Derimot skal vi fortelle dere noe som Th!nk ikke hadde tenkt å fortelle verken dere eller oss i det hele tatt. Ideen om den nye plattformen med et større karosseri har svevet rundt i Th!nk-systemet lenge. Ved sommertider i fjor begynte planene å bli konkrete, og litt etter høstferien ble spesifikasjonene så konkrete at konstruksjonsavdelingen, med designsjef Katinka von der Lippe i spissen, kunne gå ut med en anbudsinnbydelse. Her kan du se flere bilder og lese mer om Th!nk Ox
Diskresjon Det var i hvert fall ett norsk designselskap med i runden, men åpenbart ønsket Th!nk seg noe med mer internasjonal tyngde. Hvorfor de da valgte som de gjorde, er ikke helt åpenbart, for det later til at de ikke får lov til å bruke opphavsfirmaets navn i markedsføringen. Det virker som om de har hatt ganske dårlig tid, for monovolum-designen er ikke spesielt spennende, overflatebehandlingen har ikke noe med den opprinnelige Th!nk å gjøre, materialbruken ser ut til å være helt annerledes, og det hele ser egentlig ganske slapt ut. Jeg kan ikke tro at de ikke kunne gjort det minst like godt på Aurskog, i kontorene ved Akerselven - eller i Moss og Göteborg for den saks skyld. Men enda verre kjentes byggekvaliteten ut. Jeg var redd den ene døren skulle falle av da jeg snek meg inn i bilen, det hele føltes meget mer ut som den mockupen den kanskje er, enn en virkelig konseptbil eller prototype. Den er konsulent-avdelingen hos Porsche i Weissach som har hatt denne oppgaven og gjennomført den. Og grunnen til at det egentlig ikke skal snakkes høyt om det, er verken fordi Porsche skammer seg eller Th!nk angrer. Det er bare slik enkelte opphavskontrakter er utformet. Men hvem den store internasjonale samarbeidsaktøren er, får vi vente litt med. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |