Hva byder så BYD på
Jeg er enig, den var billig, og dessuten dårlig dansk. Men BYD byr faktisk på litt av hvert. Og de nærmere seg Europa og Norge. Godt etablert Etter en kjapp opptreden i Detroit i januar kom kinesiske BYD til Genève for å vise seg skikkelig frem. Vise seg frem som bilprodusent mener jeg, som det de er har de vist seg frem så det holder i mange år allerede. De har for eksempel representasjons- og konstruksjonsavdelinger både i København og Helsinki, men det er for å gjøre det de virkelig kan, utvikle og produsere komponenter til mobiltelefoner. De er vel for eksempel en av Nokias største leverandører overhodet. De er dessuten store, meget store, innen andre IT-områder og hadde en omsetning i fjor på ca. 20 milliarder kroner.
Inn i bil Så kjøpte de en bilfabrikk også da, i 2003. En fabrikk svært få hadde hørt om da, en av de mindre medlemmene i Kinas 100-pluss bilprodusent-familie. Hvorfor de gjorde det, er ikke helt enkelt å se, den bilen de fikk med på kjøpet er fullstendig ubrukelig – også i Kina i dag. Men de utvikler en egen familie familiebiler og kunne vise de første resultatene i Genève. En gørrkjedelig C/D-segment sedan. En hyperkonvensjonell B-segment modell i opprinnelig ny sedan-utgave og som en ny 5-dørs modell. Dessuten hadde de en bitte liten, F1 het den akkurat som en McLaren av en litt annen klasse. To ting var oppsiktsvekkende med denne. Dels var den en skikkelig Aygo-kloning, uten at Toyota har protestert denne gang. Det andre var at den hadde den første egen-utviklede BYD-motoren.
Valgfrie drivlinjer Dette var en 1-liters bensinutgave, men vi ble lovet egne motorer i alle utgavene, både F1, F3 og F6 – som de utstilte modellene het. Både diesel og bensin. Men det som gjør BYD forholdsvis enestående, er at de har en klar strategi på at hver modell skal på markedet med tre drivlinje-alternativer: bensin, diesel og elektrisk (som i hybrid). Den norske importøren har da også fått klar beskjed om, og gitt den samme beskjeden videre, at når den første BYD kommer til Norge om, kanskje, halvannet år, vil det være som hybrid. Foreløpig må jeg tilstå at jeg ikke skjønner en meter av kinesisk bilindustri, men etter å ha møtt BYD-folkene er det klart at dette er noe av det mer interessante av det jeg ikke skjønner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |