[]
[] [firmabil.no] []

Okuyama på egne hjul


Jon Winding-Sørensen



Nytt-gammelt navn dukket opp på Genève-utstillingen. Ken Okuyama pleide vi å finne hos Pininfarina. Nå bygger han sensasjonelle biler under eget navn.

Utenfor allfarvei

Det var underlig. Kvelden før Genève åpnet, ruslet vi som vanlig langt under og langt bak, der hvor få finner frem. 

Plutselig møtte vi en scene som så ut som en intimt kollokvium fra en eller annen høyskole. Og for enden satt foreleseren, Ken Okuyama, som vi ikke har sett siden han sluttet som designsjef hos Pininfarina for halvannet år siden. For andre gang forresten.

- Hei, kom igjen i morgen, sa han. Vi bare går igjennom rutinene våre nå.

Rutinene våre?

 

Gjennomført

Dagen etter møtte vi k.o 7 og k.o 8, to praktfulle biler i moderne Lotus Se7en / Ducati Monster-ånd.

Men ikke bare det, det var et eller annet med møblene, snodige stoler, noen som kunne slås sammen og danne et slags skjermbrett, sofaer, glassborg, elegante små hyller, en funky stumtjener, som gjorde at vi også stoppet opp.

Naturligvis, Ken Okuyama-design hele veien.

Nå er han igjen basert i Japan, der han ikke har bodd siden han ble uteksaminert fra Art Center i Pasadena (California) for mer enn 20 år siden. Etter det har han vært både hos GM og Porsche før han ble ”mannen som designet/ikke designet Ferrari Enzo” avhengig av hvem du spør.

Han kvittet Pininfarina for å overta transportdesign på Art Center i slutten av 2000. Etter fire år, var han tilbake igjen, men det varte ikke lenge.

Les mer i Fra Pininfarina til Art Center

Om han trivs som selvstendig? Vi sto der da Stephane Schwartz som hadde vært Nissans europeiske designsjef til rett før jul, kom bort til Okuyama. Japaneren sprakk i et kjempestort smil og utbrøt: ”Endelig fri du også min venn. Velkommen!”

Les også Chery: Beste bil i Shanghai

 

Trives alene

Han forteller om de japanske selskapene han arbeider sammen med, Modi heter det største, en prototype-produsent med lang erfaring og – åpenbart – praktfulle håndverkere om bord.

- Nei, jeg savner ikke en gang småverkstedene rundt Torino, smiler Okuyama. Jeg får gjort alt jeg trenger hjemme.

De to bilene han viser er en superåpen med en to-liters Toyota-motor på 250 hk. k.o 8 er nesten like åpen, bortsett fra at det er et slags tak over kupeen. Slik den sto i Genève, var den fullastet med litium-batterier og noen glupe tre-fase motorer. Her var det ren plugg-inn og ikke antydning av hybrid.

Han lovte at el-pakken også skulle bli en opsjon for k.o 7, akkurat som k.o 8 skal kunne utstyres med forebrenningsmotor.  Han antydet vel også at bilene skulle være klare til prøvekjøring til sommeren.

 

Kjørbart

Da jeg antydet at det var i lengste laget å reise, selv om bilene var akkurat slik jeg ønsker dem, lovte han å ta med et kjørbart eksemplar til Genève neste år.

-Så kan vi ta en tur opp i fjellet.

Ken er nemlig en av dem som virkelig liker åpen biling. Hvis du er så heldig at du får ta en titt i brosjyrene hans, vil du finne ut at de er fulle av nydelige svart-hvitt bilder av bilene hans i det mest utpregede japanske vinterlandskapet.

Men vi sees vel før neste Genève? 

- Selvfølgelig, du skal vel til møbelmessen i Milano du også?

På den utstillingen møter man kanskje flere bildesignere enn på noen bilutstilling. Men jeg vet ikke om andre enn Ken Okuyama som også viser frem sine møbler der.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: