Dekk er så mangt
De fleste dekkprodusentene tilbyr dekk med en rekke ulike betegnelser og ulike mønster. Prisene varierer kraftig, og det er ikke mulig med det blotte øye å se hva som skiller dekkene fra hverandre. Sommerdekk deles i fire hovedgrupper.
Budsjettdekk… er ofte 20 prosent billigere enn premiumdekkene. Ofte har billigdekkene mønster og gummiblanding som ble brukt på premiumdekk for 3 til 5 år siden.
Øko-dekk… har lavest rullemotstand. De såkalte energidekkene har vært på markedet i mange år. Ulempen med dekk med lav rullemotstand, er at de gjerne har dårligere egenskaper på våt vei samt ved høye hastigheter.
Premiumdekk… er produsentenes toppmerke for vanlig kjøring, og det er disse dekkene produsentene ønsker å ha med i dekktester. Her har produsentene benyttet siste nytt i teknologi, men det betaler man også for!
Sportsdekk… er som navnet antyder, for de som liker å kjøre sportslig, underforstått er dekkene tilpasset muskelsterke biler. Dekkene tåler høye hastigheter, men er mindre komfortable på dårlig vei og ved lavere hastigheter. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Godt nok - Forskjellen mellom de to største dekkgruppene, budsjett og premium, er at premiumdekkene er basert på nyeste teknologi, mens budsjettdekkene ofte ble utviklet for noen år siden da man ikke hadde de samme kunnskaper, sier teknisk sjef i Continental Norge, Frank Larsen. - Men budsjettdekk er et godt alternativ for mange? - Klart. Mange eldre biler vil ha fullt ut tilfredsstillende kjøreegenskaper og sikkerhet med budsjettdekk. Husk at mange av disse dekkene vant de store dekktestene for noen år siden. Utviklingen går raskt, og i dag er premiumdekkene de beste – men for svært mange er det bedre å ha et godt budsjettdekk enn et dårlig premiumdekk, mener Larsen. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Andre navn Dekkprodusentene skifter ofte navn på dekk. Å bygge merkevare står i fokus. Samme dekkprodusent har en rekke navn de kan sjonglere mellom. De bruker et familienavn på premium- og sportsdekkene, og helt andre på sine billigdekk. Et eksempel er Nokian som bruker Nokian-navnet på premiumdekkene, mens billigdekkene har fått navnet Nordman. Det er ikke for å fornærme oss nordmenn – da Nordman-dekkene selges mest i det østlige Europa. Continental bruker særlig varemerkene Semperit og Uniroyal på sine billigere sommerdekk. Continental er navnet for premium- og sportsdekk. Ofte selges de samme merkene fra de samme forhandlere. Foran i utstillingen står premiumdekkene – og det er disse man har på lager og gjerne vil selge, for det er som regel størst avanse på premiumdekkene. Mer tilbaketrukket står billigdekkene. Mange dekkfagfolk mener at budsjettdekkene er ”mest dekk for pengene” – mens premium er ”best dekk for pengene”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |