Irmscher i begge ender
Når Irmscher leverer deg en V-åtter i en Opel GT, men også kan tilby en litt sprekere Agila, kan man si at han dekker hele feltet. Gammel kjenning Irmscher er et kjent trimmingsnavn, også her hjemme. Og selv om han også leverer hederlig arbeid på enkelte Peugeot-modeller, er det vel først og fremst Opel man tenker på i forbindelse med dette navnet. Jeg husker dem helt tilbake til Manta-tiden – de fikk den bilen til å gå akkurat slik den så ut, det klarte aldri Opel selv – men så viser det seg at de faktisk er enda eldre. I år fyller de 40, og det er annen generasjon Irmscher som holder i tømmene nå. Som en del av bursdagsfeiringen lanserte de sin GT i40 i Genève. Dette er litt mer enn en annen motor droppet ned i et annet skall.
R4 til V8 De har hentet en 6-liters V8-motor fra GMs amerikanske hyller og funnet plass til den i en Opel GT. Det er forresten ikke første gang, de la en slik motor oppi en Omega også som Johnny Cecotto kjørte til en rekke seire. Men for å kunne bruke motorens nesten 500 hester, er hele drivlinjen bygget om og forsterket. Fjæringen er mye nærmere rene racingspesifikasjoner, og er senket betraktelig. Og 245/40 ZR 19 dekk hjelper nok også med å holde ting på plass. Innvendig er det skinn og jålete detaljer, utvendig har vi en annen front med en annen spoiler, og to solide eksosrør i rustfritt stål forteller sitt. Og det er det som blir sagt, egentlig, for foreløpig er det ikke et ord om for eksempel ytelser. Eller pris. For de lover at den skal produseres i en liten serie. 40 stykker kanskje, det passer jo til jubileet.
City-hopper Men for å bevege oss til den andre enden. Den nye Agila var ikke gammel før Irmscher hadde svingt tryllestaven sin over den. Ny grill og ny spoiler foran gir den straks et karakteristisk utseende. Tilsvarende kan man få til hekken, en hekkspoiler og et skjørt bak med en antydning av SUV-linjer. Og så er det de spesielle 16 tommers hjulene da. Dermed har man en skikkelig, moderne City-hopper. Man kan få detaljer innvendig også, dersom man vil imponere flere enn de som går forbi en, der man står i trafikk-korken. Som for eksempel pedalsett i aluminium med feik sportslook. Eller et spesielt Irmscher-ratt, eller spesielle skinndetaljer. Det eneste man ikke kan få, foreløpig i hvert fall, er trimmingsdetaljer. Med dette er en bil av den typen som ikke trenger å gå så fort, bare det ser ut som om det er det den gjør. De feiret 35 års dagen sin med å bygge en Vectra som lett gjorde 300 km/t. Nå var det i40 til 40-års dagen. Jeg lurer på hva som skal skjer når de først runder 45 og så 50. Det bør bli spektakulært. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |