Årets nye sommerdekk
Dersom du skal anskaffe deg nye sommerdekk er utvalget stort. Her er noen av årets viktigste nyheter. Nokian - nordiske sommerdekk Nokians nye sommerdekk, Hakka Z, er et høyhastighetsdekk tilpasset nordisk sommer. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF Det har mykere gummiblanding som gjør at dekket ikke blir hardt og stivt når det er kalde dager (se egen artikkel). Dekket er laget bare for salg i Norden og Russland. - Vi kaller det nye dekkonseptet for Cool Zone, sier produktsjef Petri Niemi hos Nokian. Det er lagt stor vekt på at dekket skal være best under nordiske forhold, inkludert vann i kjørebanen etter piggslitasje. Dekket er også formet slik at det lettere forlater slitasjerennene i asfalten. Nokian lanserer også denne sesongen nye SUV-dekk. Hakka SUV er laget mest med tanke på de som bruker sin SUV på gode veier. Dekkene er særlig utviklet for de lettere SUV-modellene. Dekkene finnes i hastighetsklassene T og H. Også disse sommerdekkene er produsert med såkalt nordiske gummiblanding. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Continental - nyheter på lavprisdekk Continental er ikke bare størst på dekk i Norge, de har også det største antall merker i sitt vareutvalg. Hovedmerket er Continental, men nå begynner det også å skje spennende ting med Barum, Semperit og Uniroyal. Det er ikke mye ledelsen for Continental vil si om nyhetene, men det skal komme en hel serie nye økonomidekk i løpet av våren. Ser man nærmere på dekkene, er det kopier av dekk som bar Continantal-navnet for tre til fire år siden. Continental har som mål at dekkene med navnet Conti skal være ”testvinnere” i alle dekktester og framstå som premiumdekk nummer en. De andre merkene skal stå for lavpris – med utsalgspriser rundt 20 prosent under Continental.
Pirelli - dekkenes levetid økt med et år Pirelli lanserer i år to nye sommerdekk for små og mellomstore biler. Cinturato P4 og P6 setter i følge Pirelli ny standard for vanlige dekk til personbiler. I tråd med nye EU-direktiver gjeldende fra 2010, innfrir de nye dekkene de krav som gjelder for innhold av HA-oljer (høyaromatiske oljer) i gummiblandingen. - Dekkene har 20 prosent mindre rullemotstand, sier Pirelli-importør Jon Tafjord jr. Det betyr rundt 3 prosent lavere drivstofforbruk. - Med redusert rullemotstand betyr det også at dekkene har 30 prosent lengre levetid. Basert på 15.000 km i året gir det økt levetiden fra 3 til 4 år. På våt veibane oppgir Pirelli at bremselengden i 80 km/t er redusert med 11 prosent (4 meter) og på tørr veibane i 100 km/t er bremselengden redusert med 5 prosent, eller 5 meter. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Kumho - SUV-dekk for fine veier De fleste dekk for SUV-biler er grove, og gir noe begrenset komfort på gode veier. Nå gjør Koreas største dekkprodusent Kumho noe med det. De lanserer sitt første SUV-dekk spesielt for kjøring på gode veier. Kumho Ecsta X3 KL17 kommer i første omgang som W-dekk i tre dimensjoner: 225/55 R17, 255/50 R19 og 285/45 R19. Flere dimensjoner vil komme etter hvert. - Dekket er stillegående, med lav rullemotstand og det har gode egenskaper både på tørr og våt vei, sier Per Erik Borgen hos den norske Kumho-importøren.
Michelin - sparer 20 liter drivstoff i året Michelin satser mer enn mange andre på energidekk. Dette er dekk som har lavere rullemotstand, og dermed gir lavere drivstofforbruk. I år lanseres Michelin Energy Saver – dekket som erstatter Energy E3A som har vært på markedet siden 2000. Dekket er standard på rundt 80 bilmodeller i Europa. Det nye Energy-dekket har lavere rullemotstand, og i følge fabrikken betyr det en reduksjon av drivstofforbruket med ca 0,2 liter pr 10 mil. - Et regneksempel viser at det penger å spare på bruk av øko-dekk, sier Carl Stenson i Michelin Nordic. Kjører du 10.000 km med de nye dekkene sparer du 20 liter drivstoff, og det betyr at utgiftene til drivstoff reduseres med kanskje opp mot 250 kroner. I tillegg reduseres utslippet av CO2. Det nye dekket leveres i alle normale dimensjoner fra 165/70 R14 til 205/55 R16. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Hankook - nye toppdekk Den koreanske produsenten Hankook utvider stadig sitt utvalg av dekk. Nå kommer det nye toppdekk til personbiler. Med navnet Ventus U12 er dette dekk som er beregnet for sportslig kjøring, underforstått for biler med mer enn gjennomsnittlig muskelmasse under panseret.
Firestone - lett sportsdekk Firestone har lansert Firehawk SZ90μ (μ uttales mju) for å dekke den økende etterspørselen i markedet etter lettere sportsdekk. Dekket skal med sin nye design, lettere vekt og sporty egenskaper, på sikt erstatte Firehawk SZ80 som ble introdusert i 2003. Firestone peker på at SZ90μ har et nytt dynamisk asymmetrisk mønsterdesign som gir god balanse mellom tørt og vått underlag. Mønsteret er optimalisert for effektiv vanndrenering og god stabilitet og kontroll på våte veier. Nydesignede dekkskuldre med høy stivhet, skal gi maksimalt grep med utmerket sving og styrerespons. Sammenliknet med forgjengeren har lydnivået ved forbikjøring blitt dempet med 2 decibel. I første omgang er dekket lansert i 12 størrelser for 16- til 18-tommers felg i seriene 40 til 55. Flere dimensjoner følger senere. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF
Dunlop – avansert sportsdekk Dunlop har introdusert SP Sport Maxx TT, et supersportsdekk som inneholder Kevlar-teknologi. Dekket er etterfølgeren til SP Sport Maxx, og gir i følge Dunlop bedre tilbakemelding fra veibanen, bedre veigrep på vått og tørt underlag og bedre slitestyrke. Dekket skal også by på bedre veigrep i kurvekjøring og stabilitet ved høye hastigheter for å gi bilentusiastene den optimale kjørepresisjonen. SP Sport Maxx TT bruker Kevlar i toppen av dekket, noe som gir sterkere sidevegger som er mer motstandsdyktige overfor torsjonskreftene, spenning og varme. I praksis skal dette bety økt stabilitet ved kurvekjøring så vel som bedre styrerespons fra veibanen. Kevlar er et syntetisk fiber fra DuPont som er sterkere enn stål og som opprettholder sin styrke og spenst i ulike temperaturer. Dunlop SP Sport Maxx TT leveres i 15 dimensjoner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |