[]
[] [firmabil.no] []

Bentley med double-bubble


Jon Winding-Sørensen



Tre ting om Zagato: De ligger ikke i Torino. De har aldri bygget på Bentley før. Og de er spesielt kjent for sin double-bubble.

Tradisjoner

Ugo Zagato begynte å bygge karosserier i 1919. Den dag i dag kommer det italienske kreasjoner som bærer Zagato-navnet.  Det har vært en og annen krise underveis, for å si det mildt, men hovedsaken er at tradisjonen og navnet består, og at det fremdeles kommer gode ting derfra.

Les om Zagatos retro-Maser

Diatto fra Zagato 

For eksempel synes jeg årets Bentley GTZ er bra. Den er rå, allerede ved den aggressive fronten er noe av det overforfinede ved Continental GT Speed fjernet, og den nye tonen bare øker jo lenger bak på bilen øynene dine vandrer.

Et søk på Zagato, gir mange treff her på BilNorge

Prosjektet har full Bentley-velsignelse. Ideen fikk man da Bentley-sjef Franz Josef Paefgen og Andrea Zagato begynte å prate sammen på Pebble Beach for halvannet år siden. Da arrangerte amerikanerne en ”Tribute to Zagato” og Paefgen antydet at noe av magien kanskje også kunne overføres på en one-off Bentley.

 

Til Rho

Dermed ble en bil sendt til Rho, utenfor Milano, der Zagato holder til, og designere og alu-bankere satte i gang.

Egentlig er det ikke mye man har gjort. En ny front, en rundere hekk med helt ny behandling av belysningen der og et to-farget eksteriør med et nydelig farge-koordinert interiør gjør masse.

Men det som virkelig sette prikken over i-en er selvfølgelig taket. Et eldgammelt Zagato-varemerke – første gang jeg kan huske å ha sett det var på en Appia fra 50 år tilbake – doble-bubble-taket.

Det ble kalt dobbel-bobbel på grunn av to karakteristiske forhøyninger over hodet. Zagato hadde en tendens til å dra aluminiumskarosseriene sine like tett rundt bilens harde punkter som buksa til en tyrefekter.

Og for at fører og passasjerer også skulle få plass til styrhjelmen inni der, de fleste bilene hans ble jo brukt til konkurranser også, måtte det til en ekstra bulk i toppen, ellers ville det bli alt for trangt.

Nå tror jeg nok at Sir får god plass i GTZ’en uten at det hadde vært to bulker i taket. Men uten hadde det da heller ikke vært en Zagato.

Og bare for å liste opp til slutt: av engelske biler ha Zagato bygget på AC, Aston-Martin, Martin, Bristol, Hillman, Jaguar, MG, Mini, Morris og Rover, men aldri på en Rolls eller en Bentley.  Kan vi håpe på en Rolls med dobbel-boble neste gang?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: