[]
[] [firmabil.no] []

Studenter sjikanerer


Jon Winding-Sørensen



Hvorfor kalle en bil for sjikane. Spesielt når det er en bil som ikke sjikanerer. Fordi en sjikane også er en trang kurve, og det er denne modellen full av.

Praktiske studier

Jeg har sagt det før at dels er jeg imponert av Torinos Istituto Europeo di Design, og dels syns jeg det er en av de kuleste læreanstaltene i Europa.

Les mer i Skolebarn med Fiat X1/99

Og så må det være morsomt for studentene å komme ut i verden av og til. For eksempel ved å bemanne skolens stand på Genève-utstillingen der de har vist frem sine arbeider de siste par-tre årene nå.

Årets presentasjon var to-delt. Dels viste de et par modeller fra et prosjekt som ble avsluttet i fjor som de kalte Prius for 2010-2015.

Dette var et opplegg for tredje års diplom-studenter og ble fulgt tett av Elvio d’Aprile – god venn av gode nordmenn og høyt oppe blant Toyota-designerne i Nice-studioet, og av Tateo Uchida som egentlig har base i Japan som sjef for Toyotas Research and Project Forum. Med andre ord ganske offisiell oppmerksomhet.

I Genève viste de tre av modellene som var laget under dette prosjektet. Det underlige var at på tross av at det er ganske mange asiater som går på IED, spesielt koreanere, viste det seg at denne gangen var det europeerne som hadde best grep om ideen om fremtidens hybrid.

 

Chicane

Men hovedattraksjonen på standen var en 1:1 modell av et Maserati-forslag som altså var døpt Chicane. (Akkurat som en Zagato-modell fra 1982, forresten).

Som studentprosjekt er dette utrolig spennende. Bilen er basert på ideer fra 17 Master-studenter, og så er det hele sakte og sikkert kokt ned til en slags spennende Maserati-syntese.

Ikke minst ved hjelp av proffe designere som David Wilkie fra Bertone, Luca Borgogna fra Pininfarina og Lorenzo Ramaciotti, Fiats designsjef som også har ansvar for Maserati.

Resultatet er bra, det ser ut som det skal være kurver i år (se på Pininfarinas modell for eksempel) og hele bilen er praktfullt fremstilt av en annen av IEDs profesjonelle samarbeidspartnere: prototyp-produsenten Cecomp.

Det gir deg kanskje en idé om hva slags skole IED er, når jeg forteller at de studentene som deltok i dette Maserati-prosjektet kom fra: Brasil, Canada, India, Indonesia, Italia, Portugal, Romania, Russland, Spania, Sveits, Tyrkia, Ukraina, USA og Venezuela.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: