Riktige dekk sparer penger
Du skal tenke miljø ved valg av dekk. Rullemotstand og utslip av CO2 skal avgjøre dekkvalget. Michelin og Pirelli lanserer dekk som setter ny standard for lav rullemotstand. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF Dekkene på bilen spiller en avgjørende rolle for utslippet av CO2. Hele 20 prosent av utslipp settes i forbindelse med dekkene. Derfor satser dekkindustrien mer enn noen gang på dekk med lav rullemotstand. Dekkene skal rulle lettere – og dermed reduseres både forbruket av drivstoff og utslippet av CO2. Med andre ord – en vinn – vinn situasjon. Problemet til nå har vært at dekk med lav rullemotstand har vært skrekk og gru på våt veibane. Michelin mener de nå har funnet den rette kombinasjonen av lav rullemotstand og gode egenskaper på våt veibane. De lanserer det nye Energy Saver 4 dekket og mener at dette er en revolusjon som setter en ny industristandard. Løsningen har vært både å gjøre noe med vekten på dekket (det er redusert for en vanlig personbil med 800 gram) og sotet er erstattet med silica. Det er et råstoff som kommer fra sand. I mange dekk er det fra 10 til 20 prosent silica i forhold til sot. Michelin har økt andelen til 99 prosent og den ene prosenten sot er der bare for at dekket skal være sort.
Overbevisende Michelin har latt tyske TÜV teste de nye dekkene. De er sammenlignet både med dagens Michelin Energy 3 og med de største konkurrentene. TÜVs konklusjon er:
Lavere engangsavgift Bilindustrien står overfor meget store utfordringer fram til 2012. EU krever at utslippet av CO2 skal ned. I dag slipper i gjennomsnitt nye biler ut 160 gram. Innen 2012 skal tallet ned til 130 gram. Bilprodusentene krever at bilens dekk må tilpasses kravene, og Michelin hevder at de nye dekkene står for 15 prosent av de nye kravene. Flere land – inkludert Norge – har i dag utslipp av CO2 som en av faktorene ved beregning av engangsavgift (importavgift) på biler. En bil som bare ved å velge riktige dekk kan redusere utslippet med 4 gram, kan få lavere engangsavgift. Det kan bety store beløp om bilen er i grenseland mellom avgiftsklasser. Det er en av årsakene til at alle Peugeot 308 leveres standard med Energy-dekkene.
Pirelli med miljødekk for alle biler Det store italienske dekk-konsernet Pirelli lanserer i år Cinturato P4 og P6 med betydelig lavere rullemotstand. - 20 prosent lavere, sier Jon Tafjord junior hos Gummi-Centralen. Det betyr at bilene får et redusert drivstofforbruk på 3 prosent. Og tester viser at dekkene er 11 prosent bedre ved oppbremsning på vår vei.
Fakta Michelin lanserer nye sommerdekk for personbiler. Det er fjerde generasjon Energy og de skal ”sette ny standard for lav rullemotstand”. Ved å redusere vekten på dekkene samt erstatte sot med silica, viser undersøkelser fra tyske TÜV at dekkene ruller lettere. Det betyr lavere drivstofforbruk og mindre utslipp av CO2. Michelin sier de nye Energy-dekkene ikke blir dyrere. De kommer ikke som run-flat. Vann og lav rullemotstand har til nå vært den største utfordringen. Dekk som ruller lett har alltid vært dårlige på våt vei. Michelin sier de er de første som har maktet å konstruere et dekk uten noen av de to svakhetene.
Disse satser på dekkene Først ute med dekkene som standard var Peugeot 308. Det nye dekket vil også komme på Alfa Romeo Junior, nye Citroen Berlingo og Peugeot Partner, Fiat 500 og varebiler, Hyundai i30, Lancia Delta, Mercedes B- og C-Klasse, Opel Corsa, Peugeot 207 og 308, Renault Twingo og Clio, VW Golf og Volvo V70 og S80. HER FINNER DU MYE NYTTIG DEKKSTOFF Artikkel fra www.firmabil.no URL: |