[]
[] [firmabil.no] []

Audi A4: Den viktige Avant


Tekst og foto: Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKKET: I mai er det klart for Audi A4 Avant, den viktigste modellen for Audi i Norge. Importøren regner med å selge 2000 av denne stasjonsvognen i år, og håper å få skilter på 1800 av dem.

Dynamisk

Når stasjonsvognutgaven av Audi A4 snart ruller på norske veier, kan kundene glede seg over en av de mest dynamiske stasjonsvogner på markedet, en bil som fullt ut er i stand til å matche BMW 3-serie når det gjelder kjøreegenskaper.

Samtidig har motorene blitt videreutviklet slik at de byr på kombinasjonen mer ytelse/mindre forbruk, og med mindre forbruk synker CO2-utslippet og dermed har også prisene på nykommeren havnet på et høyst spiselig nivå. Både med minste bensinmotor (1.8 TFSI med 160 hk) og minste dieselmotor (2.0 TDI med 143 hk) starter prisene i overkant av 370.000 kroner.

Grunnen til løftet i kjøreegenskaper har vi allerede stiftet bekjentskap med i A4 sedan. Sammenlignet med forgjengeren er forhjulene flyttet drøyt 15 cm fremover.

Dermed er en større del av motorvekten plassert bak forakselen, noe som i praksis betyr at tendensen til understyring er redusert.

Les vår prøvekjøring av A4 sedan

 

Gjennomarbeidet

Det betyr også kort overheng foran. Økt bredde har resultert i at sporvidden er 5 cm større enn før, og dette bidrar til god stabilitet, samtidig som det påvirker plassforholdene inne i bilen i positiv retning. Samtidig har Audis ingeniører lagt ned mye arbeid og penger i styring og hjuloppheng/fjæring/demping.

Les våre førsteinntrykk av A4 sedan her

Interiøret er som vi kjenner det fra sedanen, og både tekniske løsninger og utseende har lånt mange elementer som tidligere bare var tilgjengelige på A6 og A8.

At akselavstanden er strukket med nesten 17 cm fra forgjengeren, kommer både passasjerer og bagasjeplass til gode. Benplassen i baksetet er økt med 1,5 cm, mens volumet i bagasjeavdelingen er økt med 50 liter.

 

Mange kombinasjoner

Ved lansering nå i mai er det kun de motorene/kombinasjonene som er oppgitt i prislisten (KLIKK HER) som er tilgjengelige.

Senere kommer et større utvalg slik at det komplette utvalget av motorer og gearkasser blir slik som det går frem av tabellen under. De to motorene med 120 hk kommer i sommer, og de andre motorene og quattro-kombinasjonene kommer fra høsten/senhøsten av. Til sammen vil Audi A4 som sedan og Avant bli solgt i et antall av 2500 i år.

Her ser du hva du kan velge blant i løpet av året:

 

Fakta Audi A4 Avant 1.8 TFSI

 

PRIS: kr. 371.900

 

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 118 kW (160 hk) v/4500-6200 o/min. 250 Nm v/1500-45000 o/min

 

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 470 x 183 x 144 cm

Akselavstand: 280,8 cm

Egenvekt m/fører: 1545 kg

Nyttelast: 495 kg

Maks. tilhengervekt: 1300 kg

Bagasjerom: 490-1430 liter (VDA)

Dekk: 225/55 R16

 

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 8,9 sek

Toppfart: 218 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil

CO2-utslipp: 172 g/km

 

+

Balanserte kjøreegenskaper. Delikat interiør, rommelig.

-

Foreløpig begrenset quattro-utvalg. Full pakke drar prisen kraftig opp.

 

Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-Klasse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: