Rolls’en du kjører selv
Dersom den opprinnelige Phantom kanskje er en bil du lar deg befrakte i, helst i baksetet, og Drophead’en er noe du låner din venninne. Da virker den nye Coupé’en som en bil du kjører selv. ”Mindre stor” Jeg aner ikke noe om hvordan den kjører, men som en ivrig unge klarte jeg å prate meg til en sitt i førersetet i debutanten som sto mutters alene ute på en stor dreiescene på den minimale (Bentley-standen var seks ganger så stor - minst) Rolls-standen i Genève. Ikke misforstå, den er schvæær denne også, men man sitter lavere, den enorme bilen er kledd meget tettere på deg enn limousinen, og det virker som du sitter vesentlig lavere. På papiret er den selvfølgelig også imponerende. Samme V12 motor på nesten 7 liter som du finner gjennom hele serien, og – tro deg eller ei – her skal de 460 hestene dra på enda flere kilo enn i fire dørs utgaven.
Tung, men langt fra treg Både Drophead og denne er tyngre enn Phantom saloon, det er ikke mye stivhet bygget inn i verken softtop’en eller i coupéens aluminiumstak. Men som takk for de ekstra kiloene har du, lover fabrikken, det stiveste Roller-chassiset noensinne, og flatere enn denne er det ingen tre-tonner som beveger gjennom en 0,8 g sving. Null til hundre på 5,6 høres heller ikke så galt ut, med såpass mye masse. Den har heldigvis beholdt flere detaljer fra saloonen. Forstillingen er riktignok den du finner i drophead, men bak er den storebror. Det betyr blant annet 100 liters tank, hvilket gjør den til en litt mer seriøs trans-Kontinent-krysser enn den åpne. Et bagasjerom med plass til fire golf-bager er sikkert også et salgsargument.
Revet bort Men om det er det eller andre argumenter som har virket, aner jeg ikke. Men 10 dager etter debuten i Genève var hele årets produksjon – hvis man kan kalle 200 håndbygde biler for produksjon – solgt. Rett under 300.000 pund koster den (omtrent som den mellomraske utgaven av Bristol Fighter) og har du råd til den slags kan du sikkert finne et land der det ikke koster særlig mye i skatt og avgifter og få skilter på den. Så slipper du i det minste det kompliserte og deprimerende kg/kW/Co2 + moms regnestykket. Så er vi spente på når vi får se den nye BMW 7-serie baserte Baby-Roller. Såpass aktive er Rolls-folket for tiden at det skulle ikke forundre om en konseptutgave dukker opp allerede i Paris i oktober. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |