[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes GLK til Kina


Terje Ringen



Det er kort mellom de viktige lanseringen på Auto China. Mercedes følger Audi Q5 med sin nye GLK.


Som forventet

Nå var vi mer forberedt når det gjelder Mercedes’ kompakt-SUV enn Audis, vi møtte den jo som konseptbil i nærmest produksjonsklar innpakning i Detroit i januar og deretter som diesel-hybrid i Genève. Og den endelige bilen skiller seg ikke nevneverdig fra konseptbilene.

Vision GLK Freeside i Detroit

Vision GLK Townside i Detroit

Vision GLK Bluetec Hybrid i Genève

Men det er altså Beijing som får den offisielle verdenslanseringen. Og dermed får BMW X3, som har fått råde grunnen alene i over fire år, plutselig to nye konkurrenter.

Og Volvo vil nok også posisjonere seg i samme segment med sin nye XC60 som kommer omtrent samtidig på markedet.

Her er Volvo XC60

Her er Audi Q5

 

Tre i ett

GLK deler plattform med nye C-Klasse og skal produseres i Tyskland. Du kan velge forskjellige konfigurasjoner etter om bilen primært skal tilpasses for off-road eller asfalt – samme prinsipp som Volkswagen tilbyr for Tiguan.

Les vår prøvekjøring av Tiguan

Den mest sportslige utgaven får 19-tommers felger som standard. Den er også lavere og stivere enn de andre variantene.

I utgangspunktet er GLK bakhjulsdrevet, men de fleste vil nok velge å utstyre den med firehjulsdrift. Fire motorer står på programmet i startfasen – to for bensin og to for diesel.

 

Mest diesel

Rimeligste bensinutgave blir GLK 280 med en treliters V6 på 231 hk. Alternativet er GLK 350 med 272 hk. For Norge blir nok mest aktuelle modell GLK 220 CDI med 170 hk, men noen vil nok ta steget opp til GLK 320 CDI for å få en sekssylindret dieselmotor med 224 hk.

Alle modeller kan leveres med 4Matic og 7-trinns automatkasse som tilvalg. Til Norge kommer Mercedes GLK helt på tampen av året, så fortsatt er det en stund til prisene foreligger. Men regn med at Mercedes-folket vil benytte BMW X3 og nye Audi Q5 som benchmark. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: