Cayenne for nyrike
Stor etterspørsel fra raskt voksende markeder i Øst-Europa og Asia har pushet Porsche til å lage en ekstra heftig Cayenne. Den debuterer så klart i Beijing. Femti pluss Med Cayenne Turbo S lanserer Porsche en ny toppmodell i SUV-familien. Med 550 hk (v/6000 o/min.) og et dreiemoment på 750 Nm (v/2250-4500 o/min) har den fått påplusset 50 i hver avdeling sammenlignet med en ordinære Cayenne Turbo. Dermed sparer du tre tideler på øvelsen null til hundre som nå går unna på 4,8 sekunder. Den potensielle toppfarten øker med 5 til 280 km/t – uten at dette går på bekostningen av forbruket. Skjønt noen direkte miljøvenn kan den ikke kalles, med et snittforbruk på 1,49 liter på mila – tilsvarende et CO2-utslipp på 358 g/km. Fra utsiden kjenner du den raskt igjen på 21-tommers SportPlus felger omkranset av lakkerte hjulbuer. Eksosanlegget har fire aluminiumsrør og alle luftinntak er lakkert i bilens originalfarge. ”Lava Grey” er en ny metalliklakk som tilys eksklusivt til Cayenne Turbo S.
Dynamikk Luftfjæring med høyderegulering er standard sammen med PASM (Porsche Active Suspension Management) og PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) og Servotronic hastighetsavhengig servostyring. I følge Porsche tilbys for første gang også PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) som tilleggsutstyr til Cayenne. Foran sitter skiver med en diameter på 410 mm mens de bak er på 370 mm. 6-pots calipere foran og 4-pots bak sørger før bremseegenskaper i sportsbilklassen.
Surround Også innendørs er nivået høyt. Foran er det sportsseter med Comfort Memory Package, baksetene er formet for å gi god støtte. Dørsvillene er i aluminium med godt synlige logoer og interiøret er utført i tofarget lær. Et Bose Surround-anlegge med 14 høyttalere og en effekt på 410 Watt er standard, og du kan selvsagt fråtse i tilleggsutstyr på infotainment-fronten så lenge du er villig til å bla opp det Porsche forlanger. En Porsche Cayenne Turbo S får en internasjonal basispris på 111.400 euro. Her hjemme koster den vanlige turbo-utgaven kr 2.150.000. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |