Facelift for A3 |
Terje Ringen |
Nytt ansikt
Nye A3 er bokstavelig talt ansiktsløftet og har fått en ny, mer sportslig front ved modernisering av den markante grillen og støtfangeren. Også lyktene er nye i form. Kjørelys er standard, og velger du bi-xenonlys får du en stripe LED kjørelys. De utvendige speilhusene inneholder blinklys og dørhåndtakene er endret.
Også i hekken er det støtfanger og lykter som er fornyet. A3 Sportback anvender fiberoptikk arrangert i en stripe for å fremskaffe en spesiell effekt i mørket. 3-dørsutgaven har fått ny bakluke og nye lykter, noe som har medført en lengdeøkning på 2,5 cm til 4,24 m. Sportback har nesten samme mål som tidligere med 4,29 m.
Interiøret er modernisert med detaljer i alu-look og nye knapper på dashbordet. Instrumentene har sorte klokker med røde visere og har varsel om anbefalt gear i informasjonsdisplayet.
Nye materialer tilbys i setene, enten du fortrekker skinn eller stoff.
Bagasjerommet i A3 er blant de største i klassen – 350 til 1080 liter i 3-dørsutgaven, og 370 til 1100 liter i Sportback. På biler med quattro stjeler den spesielle bakakselen noen centimeter i høyden.
Nye motorer
Begge A3-variantene tilbys med 8 forskjellige motorer – fem for bensin og fire for diesel. Seks av dem har direkteinnsprøyting og turbo og betegnelsen TDI eller TFSI i modellbetegnelsen.
Ønsker du bensin kan du velge mellom 1,6med 102 hk, 1,4 TFSI med 125 hk, 1,8 TFSI med 160 hk, 2,0 TFSI med 200 hk eller den sekssylindrede 3,2 quattro med 250 hk.
Dieselprogrammet starter med 1,9 TDI på 105 hk og går via 2,0 TDI med 140 hk til 2,0 TDI med 170 hk. Begge toliterne er nye med common rail teknologi.
1,6-liters bensinmotoren kan leveres i en utgave for flexifuel (E85) mens 1,9 TDI kan leveres i en drivstoffgjerrig e-versjon som skal klare seg med 0,45 liter på mila. De fleste andre motorene kutter forbruk og utslipp med cirka 15 prosent sammenlignet med sine forgjengere.
Nye valg
De fleste motoren har 6-trinns manuell gearkasse som standard. Unntakene er 1,6 bensin og 1,9 TDI som leveres med 5-trinns manuell og 3,2-literen som kun leveres med S tronic dobbel clutch kasse.
S tronic kan nå leveres i kombinasjon med alle motorer, de kraftigste med 6-trinns mens de mindre får den nye 7-trinnskassa.
Med unntak av minste bensin- og dieselmotor, kan alle A3-varianter leveres med quattro firehjulsdrift. Magnetic ride som tilpasser understellet til kjørestil kan leveres til flere av variantene, likesom et rikt utvalg av tilleggsutstyr står til disposisjon.
Praktisk hissigpropp
Nytt er det at Audi tilbyr S3 også som 5-dørs Sportback. Her får du en 2,0 TFSI-motor god for hele 265 hk og med et dreiemoment på 350 Nm i et meget anvendelig område – fra 2500 til 5000 omdreininger.
S3 Sportback trenger 5,8 sekunder fra null til hundre, et tidel mer enn 3-dørsutgave. Toppfarten er for begge begrenset til 250 km/t.
6-trinns manuell gearkasse er standard og eneste alternativ. Det samme er quattro som effektiv fordeler kreftene til 18-tommers hjul i hvert hjørne.
Den ansiktsløftede A3 skal være på plass i Norge like etter skoleferien, og da drøyer det nok heller ikke lenge før S3 er her. Vi kommer tilbake når vi har flere detaljer å avsløre.