[]
[] [firmabil.no] []

520 hk per tonn


Terje Ringen



Det er hva Caterham tilbyr i sin nyeste bombe. Dermed får du ytelser få konkurrenter kan matche.

Spitzen-klasse

Superlight R500 er i følge Caterham tøffere, bedre, raskere og sterkere enn sine forgjengere. Fra en 2-liters Ford Duratec motor henter den ut 263 hk og et maks dreiemoment på 240 Nm. Når bilen veier så vidt over et halvt tonn, gir det ytelser i den absolutte spitzen-klasse.

Launch Control og sekvensiell gearkasse er mulig utstyr for baneracing. Originalt er den utstyrt med 6-trinns manuell kasse. Null til 60 mph (96 km/t) skal gå unna på 2,88 sekunder.

 

Superlett

Den originale R500 med Rover K-serie motor ble legendarisk for sine rekordtider på 0 – 60 mph og 0 – 100 – 0 mph.

Den nye skal kunne foreta de samme øvelsene enda raskere takket være rendyrking av lettvekts-teknikk og ny teknologi.

Sammenlignet med den allerede fjærlette Caterham R400, er R500 lettet med 9 kg – uten at det har gått på bekostning av sikkerheten.

Mer karbon og Kevlar, tynnere plater og flere detaljer i aluminium har gjort underverker.

Bilen kan bestilles ferdig sammensatt med priser fra £36.995. Se flere detaljer på http://www.caterham.co.uk/.

Og her får du spesifikasjoner og utstyrliste på originalspråket:

 

Caterham Superlight R500 Technical Specification

 

Engine

2.0-litre Caterham Powertrain (CPT) Ford Duratec

Max Power

263bhp @ 8500rpm

Max Torque

177 lbsft @ 7200rpm

0-60mph (claimed)

2.88 seconds

Top Speed

150mph

Wheelbase

2225mm

Overall length

3100mm

Overall width

1575mm

Height

800mm

Ground clearance

80mm 

Kerb Weight

506kg (516kg sequential gearbox)

 

Standard Equipment

  • 2.0-litre Caterham Motorsport Ford Duratec
  • 6 Speed Caterham Gearbox
  • Limited Slip Differential
  • Superlight Suspension (wide track front and de Dion rear with Watts linkages)
  • Carbon dash, nose cone, rear and front cycle wings
  • ACES change-up lights
  • Ventilated front brake discs with 4 pot calipers
  • 13” Anthracite eight-spoke alloy wheels with Avon CR500 tyres
  • Carbon interchangeable wind deflector
  • 4 point Road Harnesses
  • Quick-release Momo Steering Wheel with integrated indicator switches
  • Carbon Kevlar seats

 

Optional Performance Upgrades

  • Sequential Gearbox - £2950
  • Launch Control - £350
  • Carbon Induction Airbox - £450
  • Suspension package consisting Eibach Springs and dampers derived from the C400 race series - £1250

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: