BMW-historie på hjul
BMW slår til igjen. Med et praktfullt nostalgi-konsept som debuterer på Villa d’Este-arrangementet. Trofast På tross av at alle biler som er verdt oppmerksomhet får oppmerksomhet på Villa d’Este - den store skjønnhetskonkurransen ved Comosjøen i slutten av april hvert år - fortsetter BMW å sponse dette arrangementet. Ingen sure miner om det er en Mercedes eller en Bentley eller en Maserati som stikker av med de gjeveste prisene. Men så slår de til innimellom da, ved å dukke opp med noe fullstendig uventet og spektakulært, som Mille Miglia-coupeen for to år siden, eller som en hyllest til gamle M1 i år. Tilbakeblikk Jeg håper dere tåler litt historie, for det er en ganske spesiell bakgrunn for denne konseptbilen. I begynnelsen av 70-årene hadde BMW et fantom-team på mange områder. På salg og markedsføring herjet Bob Lutz og i designavdelingen rådet Paul Bracq. Lutz kjenner vi fremdeles som en av GMs max-dynamoer og toppsjefer, godt over 70 år gammel (og fremdeles på kølsvart BMW motorsykkel. Da han ble spurt om hva han trodde om Smart i USA, svarte han at han ikke kunne skjønne hva den kunne, som ikke motorsykkelen hans kunne bedre). Og talentfulle Paul Bracq, som også har minneverdige Mercedeser og Peugeoter bak seg, lever nå i Provence og lager nydelige skulpturer. Lutz ba Bracq bygget en spektakulær coupé som illustrerte BMWs teknologiske fortrinn og sportslige ambisj oner. Resultatet var Turbo, også kjent som E25, som dukket opp som en ren prototype i 1972. Det ble bygget to eksemplarer av den, det jeg spesielt husker fra den forsøksvise prøvekjøringen, var at den hadde målere på dashbordet som viste sideveis G. Flopp Den bilen ledet til et katastrofalt prosjekt som de kalte M1. Med utgangspunkt i Turbo fikk de Giorgetto Giugiaro, Italdesign, til å tegne et nytt karosseri. Meningen var at Lamborghini skulle bygge bilen, med mekanikk sendt ned fra München. Men dette var i en av de utallige periodene da Lambo haltet fra den ene konkurstrusselen til den andre. Produksjonen kom aldri i gang, kundene ble mer og mer utålmodige og da Italdesign til slutt sa ja til å produsere bilen, ved hjelp av en rekke småverksteder i Torino-området, var det vel egentlig for sent. Bilen kom i 1978, så det er vel antakelig et 30 års-jubileum BMW feirer nå. Så derfor er det ingen grunn til å minne om at kommersielt ble M1 en kjempeflopp, og heller ikke forsøkene på å lage en en-merke racingserie med denne modellen ble spesielt vellykket. Ikon Men bilen selv har overlevd som et ikon i designhistorien, og det er akkurat dette temaet BMW har tatt opp nå. Mens det var dansken Anders Warming som tegnet Mille Miglia-coupeen fra Villa d’Este i 2006, forteller BMWs skisser tydelig at årets M1-hyllest er signert Benoit Jacob. En annen glimrende type. Vi husker ham fra fantastiske konsepter som Renault Spider og Fiftie, og vellykkede produksjonsbiler som Laguna, Vel Satis og den nye Espace. I 2002 flyttet han til VW-studioet i Sitges, Spania. Makan til politisk uro som det var der da, har ikke designverdenen sett verken før eller siden, så der varte han ikke lenge. Nå skal jeg ikke påstå at han har gjort seg sterkt bemerket på BMWs nyeste modeller, men i og med denne kan vi regne med at han også er i ferd med å bli en stjerne i BMW-sammenheng. Bilen er i hvert fall praktfull, og selv om det var mye annet bra også, på Villa d’Este i år (i hvert fall for dem som liker biler som accessoirer) er det ingen tvil om at det var en BMW som rulet BMWs eget arrangement i år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |