Subaru opp av grøfta
Dersom vi forteller at Subaru-salget har økt med nesten 500 % så langt i år, høres det enormt ut. Det er det også, og mer skal det bli. Berg og dal Subaru har hatt en underlig historie de siste årene. De fikk registrert 3924 personbiler i 2004, 3268 i 2005, 4607 i 2006 og 1084 i fjor. De fleste som husker avgiftomleggingen ved inngangen til fjoråret, vil nok skjønne at den store 06-fremgangen og det bratte 07-stupet har noe med det år gjøre. Nå er merket på vei oppover igjen. Så langt i år er det registrert nesten 700 nye Subaruer, i fjor var det 121 på denne tiden. Med andre ord, en enorm fremgang: nesten 500 prosent. Økningen i prosent når året er omme vil ikke bli fullt så høy, planene sier 2.800 nye biler – så det blir tross alt mer enn en dobling. Det er mange årsaker til det, ny importørledelse og forhandlere som importøren tross alt har klart å gi en del mat i det dårlige fjoråret, er en grunn til at man både ser fremgang og tror på mer. Men nye modeller, og ikke minst nye motorer, gjør at dette MÅ gå bedre.
Endelig diesel Subaru er et av de få merkene som har vært diesel-løse helt frem til i dag. Nå begynner imidlertid de første modellene med dieselmotorer også å komme - en stillegående vibrasjonsfri, turtallsvillig to-liters common-rail-og-turbo-konstruksjon med 150 hk og solide 350 kpm allerede fra 1500 omdreininger. Den vil i første omgang bli å finne i Legacy og Outback til priser som ser meget konkurransedyktige ut. Spesielt når man holder den store utstyrspakken som er standard opp mot konkurrentenes. Prisene har selvfølgelig mye med de nye motorene å gjøre, tidligere lå Subaruer gjerne på den gale siden av 200 tallet, nå snakker vi rundt 150 g/km. Med andre ord, under det norske gjennomsnittet!
Godt førsteinntrykk Vi har kjørt de første eksemplarene som er kommet til Norge noen mil, selvfølgelig alt for kort til å kunne være bastante, men den første følelsen var meget positiv. Og det at motorene fremdeles er av type: Subaru-special, flate firere, var ikke merkbart verken i låt eller vibrasjoner. Det eneste denne spesielle motorkonstruksjonen har gjort, var å gjøre innføringen av Subaru-diesel så sein. Ellers kunne de jo bare kjøpt konvensjonelle motorer fra hylla til andre storprodusenter. For eksempel fra Toyota, som nå eier nesten en femdel av Subaru. Foreløpig er disse modellene utstyrt med fem trinns manuell kasse, men fabrikken lover en flunkende ny sekstrinns automat om ikke så alt for lenge.
Ny Forester Men i tillegg til den nye motoren, som gir Subaru adgang til den tre-fire-dels biten av totalmarkedet der kundene skal ha diesel, har de også kommet med en ny Forester. Litt mer enn 10 år og 15.000 biler etter at den første kom til Norge er designet ryddet opp. Noen deler av opphengningen er endret slik at innvendig plass blir bedre, akselavstanden er øket, kjøreegenskapene markert forbedret. Og den 150-hester to-liters bensinmotoren er forbedret slik at den nå ligger på rett under 200 g/km i utslipp, der den tidligere lå på 220! Diesel i Forester må du foreløpig vente på - det antydes at "den kommer til høsten". Mer konkret ønsker ikke importøren å være enda. I likhet med Legacy og Outback er modellprogrammet sterkt forenklet, nå er det bare to utstyrsnivåer på disse modellene, Classic som har alt og Premium som i tillegg til alt har Nav + CD med 7-tommers fargeskjerm, soltak, skinn og nøkkelfritt.
Priser De nye modellene er ute hos forhandlerne i disse dager og prisene er:
Med manuell blir prisen ca. 10.000 kroner lavere.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |