[]
[] [firmabil.no] []

Hondas racing-suksess


Jon Winding-Sørensen



Endelig var Honda blant de seks beste racing-designerne. I Hot Wheels 40 års jubileumskonkurranse.

Hot Wheels

Hot Wheels, modellbildelen av amerikanske Mattel (de med bl.a. Barbie & Ken – det ekle kjæresteparet) fyller 40 år nå. I anledning fødselsdagen, inviterte de blant annet bilfabrikker til å designe racerbiler som Mattel kan bruke når de lager nye produkter.

En rekke produsenter deltok med sine dyktigste designere. Det var bare seks som kom til mål.

Chevrolet var en av dem, Honda en annen. Den japanske deltakeren er tegnet av en vaskeekte amerikaner. Guillermo Gonzalez er senior designer hos Honda R&D Americas Inc. og er født og oppvokst i East Los Angeles og derfor slett ikke ukjent med Hot Wheels scenen – i full målestokk.

Nostalgisk

Gonzalez har åpenbart tatt utgangspunkt i Hondas racerbiler fra 60-årene.

For å få til en typisk Honda-H når du ser bilen ovenfra, kan den i profil se ut som to av de sigarformede bilene satt side ved side, med to hjul i hver sigar og føreren og en passasjer mellom de to. Fargevalget tilsvarer også det man fant på RA 273-raceren fra 1967.

Rødt og hvitt, hjulene i det fri og solid eksosanlegg – det hele smaker Honda og Dan Gurney og suksess i racing på slutten av 60-tallet.

Men Gonzalez peker på at man må ta seg friheter med dimensjonene når man bygger modeller. Dersom bilen skulle blitt blåst opp til normal størrelse (i produksjon bli skalaen 1:64) ville motoren bli über-stor. Såpass mye at hver sylinder i den V-10 VTEC-motoren man har illudert, ville bli på 2 liter.

1:5

Men den skal jo aldri fyre, heldigvis, den lille modellen skal trille takket være tyngdekraften på den kjente oransje banen med den innebygde loopen.

De seks modellene som kom til finalen, og som skal i produksjon, skal presenteres i 1:5 utgaver under et road show som skal starte i Mattels hovedkvarter i El Segunda, California i august, og så kjøre hele veien til den tradisjonsrike racerbanen i Watkins Glen, New York i september – med masse stopp underveis.

Og ruten man skal kjøre er ikke Route 66 nei. Vi snakker 40-årsjubileum, så da blir det selvfølgelig den nesten like tradisjonsrike Route 40.

Vi må kunne regne med at denne bilen blir en meget større suksess for Honda enn den fullskala-bilen som forsøker seg på verdens Grand Prix baner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: