[]
[] [firmabil.no] []

Styggrask sveitser


Terje Ringen



Den er en av verdens raskeste sportsbiler, men du skal ha spesiell smak for å kalle den vakker. Møt Weber Faster One.


I verdenstoppen

Nå er ikke Weber alene om påstanden at de lager verdens raskeste sportsbil, så vi legger den påstanden ballen bi. Men at den er blant de aller raskeste hersker det liten tvil om, for her går det vesentlig raskere enn hva en Formel 1-bil klarer ned lengste raka på Monza – over 420 km/t påstår Hr. Roman Weber.

Et viktig element er den lave vekten – 1100 kg er omtrent halvparten av hva en Bugatti Veyron veier. Og når den har nesten like mange hester – nærmere bestemt 900, slik at hver hest skal flytte bare 1,22 kg – sier det seg selv at monsteret er i den absolutt toppklassen med hensyn til ytelser.

Kreftene leveres fra en 7-liters V8er med to kompressorer. Maks dreiemoment er 1050 Nm ved 3900 o/min.

Null til 100 går unna på 2,5 sekunder, til 200 på 6,6 og du bikker 300 km/t i løpet av 16,2 sekunder. Vel så interessant er det kanskje at bremsestrekningen fra 100 km/t er på skarve 30 meter.

 

Luftbrems

Bilen er nesten dobbelt så bred som den er høy – henholdsvis 204 og 115 cm. Lengden er 450 cm. Hele karosseriet er utført i karbonfiber over en ramme i aluminium, og mange timer er benyttet i vindtunnel og på supercomputere for å optimalisere aerodynamikken.

Derfor har den for eksempel ikke utvendige dørhåndtak men åpnes ved å trykk på en knapp. Sidespeilene er dynamisk utformet, og en kanal på taket og store inntak bak sørger for luft nok til motoren.

Hekkspoileren gir ikke bare ekstra marktrykk, men fungerer også som luftbrems.

Avhengig av hastighet og hvor hardt bremsepedalen tråkkes ned, inntar spoileren vertikal posisjon i løpet av 50 millisekunder og gir inntil 4000 Newtonmeter ekstra bremsekraft.

 

Hi-tech

Motorstyringen er hentet direkte fra motorsport, og ved hjelp av knapper på rattet kan føreren påvirke en rekke komponenter og parametere i forhold til vei og kjørestil.

Den sekvensielle sekstrinns gearkassa er utviklet av Weber Sportscars og styres via hendler på rattet. Hvert gearskift tar bare 50 millisekunder og kassa må tåle hele 1050 Newtonmeter, så her er intet overlatt til tilfeldighetene.

Tilfeldig er det heller ikke at bilen har intelligent firehjulsdrift med elektronisk styrte differensialer for effektivt å få de enorme kreftene ned i asfalten.

 

Bakkekontakt

For å optimalisere vektfordelingen og sørge for et lavt tyngdepunkt er drivstoffet fordelt på fire tanker med en samlet kapasitet på 110 liter.

Førere av Weber Faster One vil nok bli svært observante med hensyn til ujevnheter i veien.

På fremre aksel sitter nemlig 10JX20 felger med dekkstørrelse 285/25 ZR20 mens bakakselen er utstyrt med 13JX20 felger og dekk i 325/25 ZR20.

Det er selvsagt ikke spart på noe når det gjelder bremser.

Weber har utviklet egne 12-pots calipere og keramiske skiver som måler 380 x 34 mm både foran og bak – derav de formidable stoppegenskapene.

 

Skreddersøm

Selv om Faster One har egenskaper som en racerbil påstår produsenten at de også bygger inn den grad av komfort som du forventer å finne i en supersportsbil.

Kunden kan få bilen skreddersydd etter egne ønsker når det gjelder farger, materialer og utstyr.

På komfortfronten nevnes servostyring, klimaanlegg, elektriske vindusheiser og lydanlegg med integrert navigasjon. Et ryggkamera gjør det enklere å manøvrere i trange omgivelser.

Alternativt kan Faster Ine leveres med lette racingseter i karbonfiber og 6-punkts setebelter til de som ønsker det mer spartansk og heftig.

Eksportprisen er for øvrig 1.620.000 sveitserfranc. Med dagens sterke norske krone blir det snaue åtte millioner kroner – før staten har forlangt sitt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: