[]
[] [firmabil.no] []

Flere nye TT-varianter


Terje Ringen



Freske fraspark og lavt forbruk hører normalt ikke sammen. Men det er nettopp hva Audi tilbyr i sine nyeste TT-varianter – enten du ønsker coupé eller roadster.

Ny døråpner
La oss starte med innstegsmodellen som nå blir en 1,8 TFSI. Motoren med direkte innsprøyting og turbo byr på 160 hk og 250 Nm i området 1500 til 4500 omdreininger.

TT Coupé klarer 0-100 km/t i løpet av 7,2 sekunder og har en potensiell toppfart på 226 km/t. Likevel greier den kompakte motoren seg med et snittforbruk på 0,67 liter på mila. Tilsvarende tall for TT Roadster er 7,4 sekunder, 223 km/t og 0,69 liter på mila.

Denne motoren bør bidra til å senke innstegsprisen for en TT fra dagens kr 488.700 (Coupé) og kr 524.500 (Roadster).

PRØVEKJØRT TT ROADSTER

PRØVEKJØRT TT COUPÉ

Diesel og quattro
Nytt er det også at 2,0 TFSI kan levers med kombinasjon quattro firehjulstrekk og S tronic dobbeltclutch gearkasse.

Denne byr på 200 hk og 280 Nm (ved 1700 – 5000 o/min.), og omsatt i ytelser gir det null til hundre på 6,2 / 6,4 sek., en toppfart på 238 / 235 km/t og et snittforbruk på 0,77 / 0,78 liter på mila for henholdsvis Coupé og Roadster.

Spennende for mange er det også at TT Coupé og TT Roadster nå for første gang tilbys med dieselmotor.

Bilene drives av en moderne common rail 2,0 TDI med 170 hk og et dreiemoment på 350 Newtonmeter ved 1750 til 2500 o/min. 6-trinns manuell gearkasse og quattro er standard.

Effektiv
TT Coupé klarer 0-100 km/t i løpet av 7,5 sekunder og har en toppfart på 226 km/t.

Likevel skal den nøye seg med 0,53 på mila – tilsvarende et CO2-utslipp på 139 g/km. Den åpne er to tideler langsommere og slipper ut fem gram mer.

Og som om ikke dette var nok valgmuligheter, kommer også en ny, kjapp TTS. Den skal vi prøvekjøre i løpet av få dager, så regn med at du snart får formildet våre førsteinntrykk.

LES MER OM TTS HER


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: