Audi TT: Dieselracing for gatebruk
PRØVEKJØRT: Audi hevder de har laget den reneste sportsbilen i verden – det har de gjort ved å putte sin TDI-motor i TT.
Det å slippe en turbodiesel i TT er en naturlig følge av Audis innsats i 24-timers løpet på Le Mans med R10 og den positive responsen man har fått på en dieselversjon av R8. Både Roadsteren og Coupé kan nå bestilles med den forholdsvis nye common-rail TDI-motoren på to liter med 170 hester. Ikke skremmende mye hestekrefter i en sportsbil, men et dreiemoment på 350 Nm er faktisk mer enn dagens flaggskip, V6 bensinmotoren på Anvendelige krefter Ettersom maks dreimoment dukker opp allerede ved 1750 o/min betyr det at du har rikelig med krefter når du akselerer. Kombinert med firehjulstrekk gjør TT TDI unna 0 til 100 på respektable 7,5 sekunder. Audi har jobbet mye med å dempe dieselstøyen i TT. På tomgang er det nesten umulig å høre at det er en diesel, og ute på veien i litt fart glemmer du det fort. Tar du en kikk på turtelleren, ser du at den stopper opp på 5000 o/min. Det er betydelig mindre enn bensinmotoren, men motoren drar fint helt opp til 5000 selv om mesteparten av skyvet kommer fra 1750 til 3500 o/min. Likevel – skal man velge diesel og TT bør man gå for Coupé. I roadsteren blir det til tross for dempingen litt feil med lydbildet. Fin balanse En tyngre motor i en Audi er sjelden godt nytt. Det er imidlertid gledelig å merke at TT ikke har mistet grepet og kjøreegenskapene som vi kjenner fra bensinutgavene. På godt svingete veier rundt Audis hovedkvarter i Ingolstadt angriper dieseldyret svingene med stor selvsikkerhet. Styringen er lett, men presis. Velger du Audis Magnetic ride forbedrer du kjøreegenskapene ytterligere. Bak navnet skjuler det seg bruk av elektromagneter som styrer viskositeten til den magnetiserte vesken i støtdemperne. Finnes det et marked? Da første uke av mai var unnagjort var 11 TTer solgt så langt i år. I hele fjoråret stoppet det norske salget på 86, noe som ga den en 118. plass på salgslisten. Vi snakker med andre ord om en nisjebil og det er spørsmål hvor mye vekt kjøperne av disse bryr seg om drivstoffutgifter. Det som imidlertid kan bli en faktor er at det finnes en del mennesker som både har lyst på en sportsbil og et brukbart miljøimage. Og selv om du neppe får diplom av naturvernerne er det ganske imponerende med en sportsbil med et forbruk på ned mot halvliteren på mila. Oppgitte forbruk er + Godt med krefter tilgjengelig i riktig turtallsområde. - Diesel og kabriolet oppleves fortsatt som feil. Fakta Audi TT Coupe 2.0 TDI Quattro:
Ytelser: 170 hk ved 4200 o/min – 350 Nm v/ 1750 – 2500 o/min. Egenvekt: Forbruk: 5,3 CO2-utslipp: 139 g/km Toppfart: Pris: Ikke klar – men trolig mellom 430.000 og 440.000 kroner Artikkel fra www.firmabil.no URL: |