Strammere for Toyota
Når Toyota forteller at driftmarginen vil synke til 6,4 prosent – kjemperesultat for de aller fleste – begynner alvoret å gå opp for andre produsenter. Det er lenge siden noen konkurrerte med Toyota om å være verdens mest profitable bilprodusent. Når de sier at i det nye forretningsåret de nå har begynt på ikke venter mer enn 6,4 prosent driftmargin er dette et tall de fleste bilindustrihøvdinger hadde solgt svigermoren sin for. Men for Toyota betyr det at også de begynner å merke hva som skjer der ute i den virkelige verden. Synkende fortjeneste Man merket signalene allerede i siste kvartal (som ledet frem til utgangen av mars) der fortjenesten sank med 28 prosent og nå sier de at utsiktene for i år er en fortjeneste som synker med 27 prosent til ca. 12 milliarder dollars. Problemene er lette å oppsummere: lavere salg til USA, lavere etterspørsel hjemme, høyere råvarepriser og en sterkere yen i forhold til dollar. Dessuten er Toyota i merkelig grad lite effektivt posisjonert i for eksempel Kina. Mindre utsatt enn andre Men de bygger stort sett små og mellomstore biler, slik at dyre drivstoffpriser ikke burde ha samme virkning på dem som på de store amerikanerne for eksempel. Det viste seg da også i første kvartal i år, da Toyota solgte godt over GM, slik at i år kan vi nok regne med at Toyota vinner salgsracet overlegent. Spørsmålet er om det er noen som bryr seg om det da. Toyota har også en ”magrere” produksjon enn de fleste, slik at økte råvarepriser relativt sett burde ha mindre å si for dem enn for mange andre konkurrenter. Men andre ord, når Toyota snakker om problemer de er i ferd med å møte, begynner det å gå opp for resten av verdens bilindustri at dette er alvor. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |