[]
[] [firmabil.no] []

308 SW: Fransk familielykke


Tekst og foto: Trygve Bæra



PRØVEKJØRT: Med SW-utgaven av 308 får Peugeot på plass sin viktigste modell i Norge – men de færreste vil ha den som 7-seter.

 

Peugeots viktigste personbil 

 

Når Bertel O. Steen signaliserer at de sikter mot 4000 solgte Peugeot 308 på årsbasis når alle versjoner er på plass, betyr det at 308 vil by kompaktklassens toppselgere Golf og Auris på kamp om en plass på pallen.

 

I og med at SW vil står for 70 prosent av 308-salget betyr det at dette vil være importørens viktigste personbil det kommende året.

 

Biler er på plass hos forhandlerne i juni/juli, mens de første kunder får sine biler i august/september.

 

Fleksibel 

 

SW-begrepet er noe misvisende. På 308 (og forgjengeren 307) står det nemlig ikke for Station Wagon.

 

SW er betegnelsen på den fleksible utgaven som har mulighet for sju seter og som dessuten har det store panoramataket av glass.

 

Alle sju setene er individuelle, og fem av dem kan løftes ut av bilen med et par enkle håndgrep.

 

Stasjonsvognen derimot, er kun 5-seter og leveres med vanlig baksete med delt bakseterygg.

 

Få vil ha ekstraseter
 

Erfaringene fra 307 er at mange ønsker seg SW-utgaven på grunn av panoramataket, men i Norge er det et nærmest ikke-eksisterende salg av de to ekstrasetene.

 

Separate seter

 

Uansett, velger du SW har du tre separate bakseter som gir deg stor fleksibilitet. Ikke bare fordi setene kan tas ut (hvert sete veier 13 kg), men setene kan skyves i lengderetningen, ryggen kan tiltes, eller setet kan foldes sammen og vippes på høykant.

 

308 SW bygges naturlig nok på samme plattform som 5-dørs 308, men akselavstanden er strukket 10 cm samtidig som overhenget bak er drøyt 12 cm større, og dermed er utvendig lengde økt med 22 cm til 4,5 meter.

 

Målt etter VDA-normen (som de fleste bilprodusentene benytter) har 308 SW et bagasjevolum på 520 liter, vel og merke som 5-seter.

 

Dette er i og for seg et meget akseptabelt tall for en familiebil, men de fleksible seteløsningene er egentlig viktigere for bilens nytteverdi enn akkurat volumet.

 

Prisantydning
 

Prisene er ikke klare ennå, men det gir en god pekepinn å regne med at prisen ligger 30.000 kroner over 5-dørs 308 med samme motor (15.000 opp til stasjonsvogn og ytterligere 15.000 opp til SW).

 

På programmet står hele åtte motorer, fire bensin og fire diesel, men det er ingen tvil om at det er 1,6-liters HDi-motor med 110 hk som de fleste norske kundene vil velge på grunn av god balanse mellom gunstig forbruk, og dermed gunstig pris (som i dette tilfellet betyr ca 283.000 kroner), og akseptabel muskelstyrke.

 

Motoren må riktignok har litt turtall å jobbe med før den viser sitt beste, men fra 1700 o/min. og oppover har den et dreiemomentet som er tilstrekkelig til å takle fullastet bil uten at du må jobbe mye med gearspaken i motbakkene.

 

Apropos gear, nå leveres sekstrinns gearkasse i kombinasjon med både bensin- og dieselmotorer.

 

+  Fleksible seteløsninger. Stor nok som familiebil.


-   Ekstrasetene stjeler bagasjeplass eller må stå i garasjen.

 

Konkurrenter: Citroën Grand C4 Picasso, Mazda 5, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Corolla Verso, VW Touran.

 

Fakta Peugeot 308 SW 1.6 HDi 110 hk:


Pris:
ca. kr. 283.000

Motor: 4-sylindret dieselmotor. 1560 ccm. 81 kW (110 hk) v/4000 o/min. 240 Nm v/1750 o/min

LxBxH: 450 x 182 x 156 cm

Akselavstand: 270,8 cm

Egenvekt m/fører: 1570 kg

Bagasjerom: 520 liter (VDA)

Dekk: 205/55 R16

Aks. 0 - 100 km/t: 12,5 sek

Toppfart: 185 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,51 l/mil

CO2-utslipp: 134 g/km


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: