Super Superb
FØRSTEINNTRYKKET: BilNorge.no var blant de første bak rattet på den nye store Skodaen. Hva skal vi egentlig med Passat nå? Overrasker
Skoda fortsetter å overraske. Med den nye Superb kan man virkelig begynne å lure på hva som er den riktige posisjonen til enkelte Passater og A4-biler.
Det vi har her er en schvææær kombi/limousine, som kommer som stasjonsvogn neste år og som har A8-plass i baksetet, som er støysvak som en Peugeot 403 fra 60-årene (og det var virkelig støysvakt!) og som virkelig flytter seg, selv med en Jeg sa Overraske? Dette er skrevet en time etter de første femten mil bak rattet, så ingen må tro at dette er noe annet enn et (over?)begeistret førsteinntrykk. Stilig interiør Men å møte en bil som ser ut som noe helt annet enn din vanlige VW/Audi-rasjon, med en bakluke som gjør to oppgaver nesten samtidig (både hatch og/eller lokk over bagasjerommet), med et stilig interiør som ikke er ødelagt av død ku, men som byr på praktiske stoffer og en plastoverflate som er en fornøyelse å kjenne på – ispedd et par underlige flekker flis – eller edeltreverk da, gjør at pulsen stiger litt. Og når du setter deg inn og ser at her er det instrumenter som er hvitt på svart, og da mener jeg tydelig hvitt, og ikke Hamburg-nattklubb-blå som hos VW eller Audi-røde innslag, sier du til deg selv at dette lover godt. Det er ingen grunn til å gå i detaljer her, selv om det er vanskelig å tro at den nye Superb faktisk har kortere akselavstand enn den forrige. Her har det vært en avansert tryllestav på gang i coupeen. Luksusfølelse Det er litt Golf og mye Passat under, du får meget kompetente kjøreegenskaper, kan velge mellom en solid familie motorer av de du kjenner fra pakkedisken til VW, og omtrent like mange transmisjoner.
Men det er ikke dette som er poenget. Poenget er en pakke så full av nesten dekadent luksusfølelse, eller la oss heller si Følelse av Velvære, som man vanskelig kan forestille seg er tilgjengelig for mindre enn 300.000 kroner. De som er i markedet for sin halvmillionsbil bør holde an litt, til den nye Superb er i butikkene utpå høsten, da begynner også 4x4-versjonene å nærme seg, og da er vi et snaut år unna stasjonsvognen – selv om det er litt pysete i forhold til at man kan legge ut på kombi-coupé-eventyret allerede nå. Peker nese Skoda Superb er på mange måter en bil som peker nese av resten av den øvre del av VW-konsernets biler, men hvordan de akter å posisjonere den, uten innslag av kannibalisme er ikke mitt problem.
At Skoda også har frihet til å forfølge sine egne designideer er et ekstra pluss – som vi vil få enda flere eksempler på når Yeti debuterer i London om et par måneder. Dere vil kunne lese meget mer om den nye Skodaen, og også få noen konkrete informasjoner om bilen, i neste utgave av BIL som kommer ut den 4. juni.
La meg bare avslutte med å si at jeg føler meg aldri så dum som når jeg sitter foran i et fly med en billett som har kostet 7.000 kroner og jeg vet at de bak, som kommer frem akkurat samtidig og som kanskje får bagasjen sin før meg, bare har betalt 350 kroner.
Jeg tror jeg vil få akkurat den samme følelsen hvis jeg satt oppi noe forholdsvis premium, tysk eller svensk, og så en Superb kjøre opp på siden av meg. 200 til Norge i år Nå er det riktignok bare 200 slike biler som kommer til Norge i år, 500 neste år, så foreløpig er ikke trusselen mot de etablerte enorm.
Men jeg ville tro at den naturlige takten, når stasjonsvognen også kommer og fullt motor/trasmisjonsutvalg er på plass vil være godt over 1.000. Og da snakker vi markedsleder! Skoda! I et kvasi-luksus-segment. Som jeg sa: Skoda fortsetter å overraske. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |