[]
[] [firmabil.no] []

Sporty fristelser fra Audi


Terje Ringen



Denne helgen samles VW- og Audi-entusiaster ved Kärnten i Østerrike. Der får de blant annet møte et par fyrige konsepter.

Clubsport

Audi A3 TDI Clubsport Quattro er en fargesprakende kruttønne. - En ren utstillingsbil sier Audi, men kjenner vi dem rett er det bare en standardfrase de benytter ved alle slike anledninger.

Den har fått arvestoff fra storebror R8 V12 TDI, en bil som heller ikke skulle virkeliggjøres da den for noen måneder siden ble vist i konseptutgave, men som nå i følge flere kilder er på vei mot samlebåndet.

LES MER OM R8 V12 TDI HER

Den heftige A3 Clubsport-modellen henter ut 224 hk og et formidabelt dreiemoment på hele 450 Nm fra sin 2,0-liter common rail dieselbrenner.

Momentet er på plass allerede ved 1750 omdreininger og gjør akselerasjonen fra null til hundre unna på 6,6 frydefulle sekunder. Potensiell toppfart er 240 km/t.

Realistisk

På tross av kreftene skal motoren tilfredsstille de kommende Euro5-kravene med enda strengere utslippsgrenser enn dagens Euro4.

Bortsett fra de mest ekstreme detaljene i karosseriet, ser man godt at bilen er basert på en A3.

Fronten er enda mer ekstrem Audi, skjermene har plass til ekstra brede hjul og taket avsluttes i en spoiler plassert over bakluka.

Under bakfangeren finner vi en markant diffusor og to fete eksosrør – det går an å lage godlåt av en dieselbrenner også.

Med ”Audi Select Dynamics System” kan føreren selv påvirke bilens egenskaper på en rekke områder, som styring og gassrespons, demping, ESP og antispinn og man skal også kunne påvirke lydkarakteren til eksosanlegget.

Eksklusiv

Selv om Audi kaller A3 TDI Clubsport Quattro en one-off, benekter de ikke at en produksjonsmodell på sikt kan bli aktuell.

Det samme sier de om Audi TT Clubsport Quattro, bilen vi omtalte på selveste Nasjonaldagen i fjor, og som nå vises på samme entusiastsamling i Østerrike.

LES MER I TT MED HØY SMILEFAKTOR

Den spesielle TT-modellen skal i følge flere kilder bygges i et begrenset opplag på 50 til 100 eksemplarer i året men vil være uaktuell for markeder i Nord-Amerika og Europa.

Derimot kan den bli en viktig døråpner for Audi i markeder med velstående innbyggere som har større sans for åpne sportsbiler enn for biler med god fremkommelighet. Land i Midt-Østen har som kjent mer ørken og sol enn snøkledde og vinterglatte alpeveier.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: