[]
[] [firmabil.no] []

Håndbanket Toscaner


Jon Winding-Sørensen



En av de største doldisene i bransjen er Faralli og Mazzanti. Nå går imidlertid en av deres kreasjoner til filmen.

Nydelig…

I 40 år har jeg kunnet stikke innom Antonio Faralli og Rossello Mazzanti som har et nydelig lite verksted nær en nydelig liten by som heter Lari som ligger i de nydelige åsene rett bak nydelige Pisa.

Der har disse herrene – og etterhånden deres sønner, Walter og Luca – gjort nydelige restaureringsarbeider på nydelige gamle biler, og innimellom har de laget sine egne nydelige kreasjoner også.

Nå begynner imidlertid det hele å nærme seg industri. Først dukket de opp med en V8-modell som de kalte for Antas.

Ikke helt ulik en Bristol Fighter, men enda litt mer surrealistisk, med sin finne bak og sin blanding av 30-tallets og 50-tallets designspråk.

Den er bygget som en 2+2 coupé og drives av en 4,8-liters Maserati V-åtter på 310 hester. 100 når den på under fem og guttene sier at den gjør sine 270 kilometer. 

Filmrolle

Første gang de viste frem denne var på Top Marques utstillingen i Monaco i 2006 (KLIKK HER FOR OMTALE), og det var bare fordi en annen fyr som de hadde gjort en stor jobb for sa at de burde være der.

Den gang påsto de at dette skulle bli et enkelt eksemplar, men plutselig er den blitt en kjendis, så det vil nok komme noen flere. Den skal nemlig få en rolle i Wachowski-brødrenes filmutgave av Speed Racer.

Men mens Antas ventet på å bli oppdaget banket F&M sammen en annen, enda villere, bil. Vulca heter den, oppkalt etter en etrusker-billedhugger som er kjent for sin praktfulle terracotta-statue av Jupiter.

Men bortsett fra navnet er det ikke mye gammelmodig ved denne bilen. Også her har de bygget et skreddersydd chassis der du kan få montert en V12 motor med dine egne spesifikasjoner. Fra 6 liter og 445 hester til 7,5 liter og 600 hester.

Eksklusivt opplag

Du kan også få en skrapet utgave med en 450-hesters V-åtter for 340.000 euro, mens den kraftigste vil sette deg minst 340.000 tilbake.

For her er herrene helt klare, denne modellen skal de bygge og selge. Men for at du ikke skal risikere å møte en tilsvarende på neste gatehjørne, vil de sette stopp etter 10 eksemplarer.

Kjenner jeg dem rett, kommer de da bare til å sparke i gang et nytt, og enda villere prosjekt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: