Norge på plass i Nogaro
Shell Eco Maraton holdes på Nogaro-banen i Sør-Frankrike nok en gang. Det ene norske laget har allerede fullført med flagget til topps. Fri formel I mange år har Norge vært med på denne vanvittig morsomme konkurransen. Morsom, ikke fordi det går så fort – fartselementet er i virkeligheten et eneste langt gjesp – men fordi det er så mange fantastiske løsninger som dukker opp når skoleungdom blir bedt om å bygge et eller annet som går lengst mulig på et eller annet drivstoff. Motorvalget er med andre ord ganske fritt, det samme er kravet til fasong på kjøretøyet. Da er det ekstra morsomt at i år deltar Norge også med en hydrogenfyrt brenselcellebil. Det er NTNU i Trondheim som har bygget den. Samtidig deltar veteranen, Høyskolen i Østfold med sin nye bil, også den i kassen for Urban Concept – i prinsippet en klasse der bilene skal ligne mer på det som finnes på gata enn den sigaren som deltar i klassen for prototyper. Betenkt Da BilNorge kom til Nogaro i går morges, var det en litt betenkt stemning blant de norske. NTNU-laget (bildet) hadde ikke klart å kvalifisere seg. En latterlig sikring hadde ikke holdt hva den hadde lovet – den var klasset for 60 Ampere, men røyk allerede på 12! For Østfold var det enda verre, et drev røyk i første heat. Det ble reparert og så røyk det for virkelig alvor i andre. Tannhjulet lå der i 8 småbiter. NTNU fikk låne en sikring fra et hyggelig tyrkisk lag – slik er det her nede, alle er gode kompiser og støtter hverandre; og de kunne stille til start i andre heat hvor 14 runder skulle kjøres, på en gitt max tid. Det gikk som en drøm, med et omregnet resultat som tilsvarer 703 kilometer på en liter bensin. (Man bruker faktorer for å regne om alle solcelle- og hydrogen- og elbil-resultater til forbrenningsmotor-ekvivalenter.) Hett Men da vi spurte Line Pedersen, sjåføren, om dette hadde gått som en drøm, var vel svaret heller at det hadde vært noe i nærheten av et mareritt. NTNU-bilen er utviklet for å være ekstremt strømlinjeformet, og ved slike konstruksjoner står ikke kupé-ventilasjon i høysetet. Hun veide ikke mye i utgangspunktet, men da hun rant ut av føresetet så det ut som om badstuen hadde gjort at hun hadde mistet en kilo til. Men med en bil i mål er dagens spørsmål for det første om Østfold får reparert ferdig bilen sin og kan stille til start. Voldsomme improvisasjoner ved hjelp av innkjøpt vinkelsliper (der finnes det kraftige vinkeldrev) og kjempeinnsats fra kollegene i Trondheim, burde fikset drev-problemet i hvert fall. Og her imponerer det Choice-hotell sponsede laget fra Trøndelag igjen. Ikke bare viser de god smak når det gjelder leiebiler: en Fiat Multipla og to Alfa Romeoer. De viser også at de står på for andre som har problemer, og deres medbrakte, komplette feltverksted kan de virkelig bruke. Her er det ikke snakk om studenter og veiledere som er boklærde teoretikere, disse folkene kan virkelig føre en proper dreibenk også. Summen så langt er: halvparten i mål, med muligheter for å kjøre et legg til og forbedre gårsdagens resultat. Den andre halvparten jobber ennå så svetten spruter for å bli klare til den siste mulige starten. Resultatet får du her over helgen. Her finner du den europeiske hjemmesiden til Shell Eco Marathon Artikkel fra www.firmabil.no URL: |