[]
[] [firmabil.no] []

Første glimt av Lille-Rolls


Jon Winding-Sørensen



Nå begynner Rolls-Royce opptrappingen mot RR4.


Mer håndterbar størrelse

Den kommende små-Rollsen har ikke vært mer hemmelig enn at når Ian Cameron, sjefdesigneren, har vært spurt om hva han gjør nå, har svaret vært et ganske tydelig ”jobber med RR4”.

Ingen har vært i tvil om hva det er – etter hans RR nr. 1, 2 og 3 – Phantom, Drophead og Coupé har alle visst at den neste vil komme i en litt mer håndterbar størrelse.

"Mer uformell tilstedeværelse"

Nå har den BMW-eide produsenten sluppet de første antydningene av hvordan den nye modellen vil se ut, og selv om det er umulig å se hvor mye mindre den vil bli enn dagens, karakteriserer Ian Cameron den som ”en bil med en litt mer uformell tilstedeværelse enn Phantom-modellene”.

SE SPIONBILDER AV BILEN HER

Han legger også vekt på at her har de lagt vekt på at dette skal bli en bil for de som legger vekt på kjøre-egenskaper og kjøreglede. ”Derfor har den mindre mål og en mer organisk form, med proporsjoner som sladrer om hva denne bilen er ment å gjøre”.

Uten kompromisser

Men han legger til, i fall vi skulle begynne å lure: ”Dette vil bli en sann Rolls-Royce uten antydning til kompromisser”.

Ian Robertson, styreformann hos Rolls-Royce legger til at denne bilen vil bli en milepæl i Rolls-Royce-historien (jeg vet ikke helt hva han tenker på, RR har bygget både ganske små og ganske sportslige biler før, biler som står høyt på entusiastenes ønskelister fremdeles).

Og han presiserer at selv om butikken går så det griner, vil den nye modellen øke Rolls-Royce appellen enda mer.

Egen motor

Det vi vet er at den nye skal debutere i 2010 og at den skal drives av en motor som blir unik for Rolls-Royce. Altså ikke en BMW diesel eller en motor fra Mini/PSA-line up. 

Og noe mer får vi antakelig ikke vite på en stund. Dagens pressemelding avsluttes med at ”Flere detaljer om design og konstruksjon vil bli frigitt i løpet av 2009”.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: