[]
[] [firmabil.no] []

Fortsatt liv i G-Klasse


Terje Ringen



Den har vært en trofast tjener for militære og sivile entusiaster i snart 30 år. Nå er tiden moden for nok en oppdatering av G-Klasse.

Gammel sliter

Det var i 1979 den første Geländewagen kom på markedet, og siden den gang har nærmere 200.000 eksemplarer rullet av samlebåndet hos Magna-Steyr i østerrikske Graz som hele veien har stått for produksjonen.

Og modellen har fortsatt mange venner selv om mer moderne modeller, som ML, GL og GLK har kommet på markedet fra Mercedes de senere årene.

De ytre endringene på den ”nye” modellen er minimale. Fortsatt selges G-Klasse i kort og lang lukket versjon samt i en åpen utgave. Den leveres med to alternative motorer, som G 500 eller som G 320 CDI.

To drivlinjer

Førstnevnte har en 5,5-liters V8 bensinmotor god for 380 hk med et dreiemoment på 530 Newtonmeter. På tross av solid vekt og aerodynamikk som en murstein, greier den null til hundre på 5,9 sekunder. Motoren er oppdatert for strengere utslippskrav.

Alternativet til G 500 er G 320 CDI med V6 dieselmotor. Denne yter 224 hk og har et maks dreiemoment på 540 Nm.

Begge motorer leveres med 7G-Tronic automatkasse og er utstyrt med permanent firehjulsdrift.

Selv om de ytre endringer er nærmest usynlige, har G-Klasse blitt mer brukervennlig på telematikkfronten, noe som bl.a. innebærer Bluetooth handsfree og avanserte infotainment-systemer. På sikkerhetsfronten er bilen helt up-to-date selv om den neste år kan markere sitt 30-årsjubileum.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: