Dodge Journey: Amerikareisen
FØRSTEINNTRYKKET: Amerikanske Dodge har stilt inn siktet mot Ford S-Max. Spørsmålet er om en prisfordel på 25.000 er nok til å tukte tyskeren? I gråsonen Ved et øyekast kan det være vanskelig å se hvilken klasse Journey hører inn i. Den ser ut som en SUV – men har bare tohjulstrekk. Ser man imidlertid på seteløsninger og resten av bilen kan man forstå hvordan Dodge har tenkt. Dette er rett og slett en slags amerikansk definisjon på en europeisk familiebil. Bilen er imidlertid ikke helt renraset. Dodge Journey er riktignok en bil fra et erkeamerikansk bilmerke, men den har dieselmotor fra Volkswagen, gearkasse fra Getrag og blir produsert i Mexico – med andre ord litt blandingsrase. Overraskende europeisk Journey er blitt et ganske trivelig bekjentskap med detaljer som gir en overraskende europeisk følelse – særlig inne i bilen. Når man er på plass bak rattet og har fått justert setet som har en litt eiendommelig kombinasjon av elektrisk høyde og lengde, men manuell seterygg, kan man ta interiøret bedre i øyesyn. Det mest vellykkede er absolutt midtkonsollen. Der finner du alle knapper for betjening av klimaanlegg, stereo og en rekke andre knapper pent sortert og på en måte som gir et svært godt inntrykk. Dodge har dessuten tydeligvis tatt til følge den kritikken som har kommet mot plasten i Jeep Patriot og Compass og utstyrt de europeiske utgavene med bedre og mykere polstring av flatene. Dessverre holder ikke de gode ambisjonene helt inn. Dekslet som ligger over instrumentene, som for øvrig har fått stilig grønn belysning, ser nesten ut som det er ettermontert – synd – for det ødelegger et ellers godt inntrykk. Fikse løsninger Amerikanerne har laget flerbruksbiler i mange år. De kan mange av triksene, og nå har de i tillegg lånt noen fra europeiske konkurrenter. Journey kan leveres enten som femseter eller fem pluss to. Den norske importøren tror de fleste kommer til å velge syvseteren. Setene på andre rad kan enkelt skyves i lengderetningen og det er relativt enkelt, i hvert fall for barn, å komme seg inn i den bakerste seterekka. Man har forsynt bilen med en rekke praktiske oppbevaringsrom blant annet et ekstra hanskerom som kjøles av bilens aircondition og har plass til en flaske eller to bokser. Bråkebøtta i motorrommet Det er den velkjente pumpedysedieselen fra Volkswagen som Dodge har hentet frem for å gi krefter i Journey. 140 hester og 310 Newtonmeter dreiemoment står svært godt til bilen. Dessverre skjemmes kjøreopplevelsen av støynivået på motoren. Dette er et tilbakevendende problem, ikke bare i Journey, men også i andre biler som Mitusbishi Outlander som også bruker denne motoren. I Norge er det kun denne motoren, og ingen bensinutgaver som vil være tilgjengelig. Kan du leve med lyden, er det imidlertid ikke mye å utsette på kjøreegenskapene i bilen. Den deler chassis med personbilen Avenger, og håndterer fartsdumper og norsk asfalt på en god måte. Sammenlignet med den selvutnevnte hovedkonkurrenten S-Max sliter nok Journey en god del. Fords flerbruksbil kjører særdeles godt og er sånn sett virkelig noe å strekke seg etter. Fra 349.000 kroner Importøren tror de kan selge rundt 400 Journey i Norge. De fleste av dem vil velge det mellomste utstyrnivået som kalles SXT. Det inkluderer det meste av utstyr som man forventer seg på en bil som dette. En tredjedel vil gå for toppmodellen RT som vi testet under den internasjonale lanseringen som var lagt til Norge. Du kan som sagt få Journey med inntil 7 seter og du kan velge mellom manuell eller automatisk gearkasse (dobbelcluch). Motoren er den samme uansett – en 2,0-liters diesel god for 140 hk. Med manuelt gir skal den klare seg med et snittforbruk på 0,65 liter på mila, med automat 0,7. Tre utstyrnivåer tilbys for Journey, SE, SXT og RT. I følge importøren har alle modeller et høyt utstyrs- og sikkerhetsnivå, blant annet kollisjonsputer som dekker alle tre seterader. Journey SE med 5 seter og manuelt gir er rimeligste modell og starter på kr 349.000. For kr 379.000 får du en bedre utstyrt SXT mens du må bla opp kr 409.000 for toppmodellen RT. Tillegget for to ekstra seter er kr 14.300 og inkluderer egne ventiler for klimaanlegget. Ønsker du automat er tillegget kr 26.900. De første bilene kommer til Norge i disse dager. Fakta Dodge Journey RT Automat Motor: 4-sylindret turbodiesel 1968 ccm Ytelse: 140 hk v/ 4000 o/min 310 Nm v/1750 o/min Egenvekt: 1785 kg Forbruk: 0,70 l/mil CO2-utslipp: 186 g/km Aks. 0-100 km/t: 11,8 sekunder Toppfart: 182 km/t Pris: Fra kr 349.000 Konkurrenter: Ford S-Max, Volkswagen Touran, Peugeot 807, Renault Espace. + God plass og mange fikse løsninger. En familiebil i SUV-forkledning. - Støyende motor og fremdeles litt å gå på når det gjelder kvalitetsfølelsen i interiøret. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |