Ford tester Focus RS
Mens vi nylig har kjørt Focus ST på norske skilter, avslører Ford at de har kraftigere saker på gang. Her er neste Focus RS. Det er en tidlig prototyp som nå gjennomgår tester på Nordsløyfa som en del av forberedelsene til at bilen skal lanseres i 2009. Det er direktør for Ford Performance Vehicles, Jost Capito, som har ansvaret for utviklingen av kruttønna. Det var også hans team som utviklet den første Focus RS i 2002, og senest den nye ST-modellen. - Nye Focus RS blir minst like mye entusiastbil som sin forgjenger og som klassiske Ford RS-modeller fra tidligere år, sier Capito. – Vi opprettholder våre kompromissløse krav om mye kraft og ytelser til fornuftige priser. Nye Focus RS vil ha muskler, hjerte og sjel som en ekte RS og blir spennende å kjøre – hver dag. Turbo Den nye Focus RS har en spesialutviklet, turboladet versjon av en Duratec 2,5-liter, den samme som sitter i Focus ST. I RS yter den 280 hk og får et maks dreiemoment på 400 Nm. Og med en minst like avansert aktiv differensial som sin forgjenger, tyder det på egenskaper i den lettere sportsbilklassen. - I tidlige prototyper basert på Focus ST, overgår det nye systemet våre målsetninger med hensyn til traction, handling og styring. - Når du vet at teamet bak bilen er ekte entusiaster med lang erfaring fra biler med høye ytelser, skjønner du at våre standarder er høye, avslutter Capito. Gatebilen Focus RS får dra nytte av mye av den samme teknologien som brukes i de avanserte WRC-bilene som har tatt hjem VM-tittelen for konstruktører de to siste sesongene. Selv om ikke bilen er produksjonsklar før i 2009, får den sin verdensdebut på bilutstillingen i London neste måned. Entusiaster som venter på tekniske detaljer, må imidlertid smøre seg med tålmodighet til nærmere lanseringen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |