[]
[] [firmabil.no] []

Aygo går Crazy


Terje Ringen



Toyota har laget en Aygo som kjører fletta av det meste. Og den er svært eksklusiv - kun laget i ett eneste eksemplar.

Potenspille

Det er i anledning British International Motor Show at Toyota UK har fått spesialbygget den lille råtassen, Aygo Crazy. Ikke bare ser den tøff ut, den kjører som en ekte sportsbil. Hør bare her: Null til hundre på 5,75 sekunder og en potensiell toppfart på 204 km/t.

Motoren er hekkmontert – en 1,8-liters VVT-i hentet fra siste generasjon Celica og MR2 – for anledningen utstyrt med turbo så den får en effekt på 200 hk og et dreiemoment på 240 Nm. Det blir omtrent tregangen sammenlignet med originalen som byr på 68 hk.

Vekten er holdt på relativt beskjedne 1050 kg. Bakkekontakten besørges av 17-tommere med 225/45 gummi. Bremsene står i stil med kreftene, ventilerte skiver med 4-pots calipere fra Brembo.

Ingen hjelp

Elektroniske hjelpemidler er fraværende, her fins verken ESP, ABS eller servostyring. Her er det gokartfølelsen som ruler. Den kraftige motoren trenger godt med kjøling, derfor sitter en stor frontmontert radiator under panseret.

Fjæringen er hentet fra MR2 med McPherson både foran og bak. Justerbare dempere skjerper dynamikken mens sporvidden er økt med en tomme for at bilen skal ligge bedre i svinger.

O’Rourke er selskapet som har stått for innredningen med to spesialbygde sportsseter og veltebur. I England er bilen godkjent for bruk på vei, men den vil dessverre ikke bli masseprodusert.

SE STORE BILDER AV AYGO CRAZY HER

Her ser du forskjellen på Aygo Crazy og et mer moderat eksemplar.

MOTOR

AYGO CRAZY

AYGO

Type

1.8 VVT-i med TMG turbo ombyggingssett

1.0 VVT-i

Ventiler

DOHC 16-valve

DOHC 12-valve

Volum (ccm)

1,794

998

Boringxslaglengde (mm)

79.0 x 91.5

71.0 x 84.0

Kompresjon

10.0:1

10.5:1

Maks effekt (DIN hk/opm)

200 / 6,700

68 / 6,000

Mks dreiemoment (Nm /opm)

240 / 3,400

93 / 3,600

TRANSMISJON

 

 

Clutch type

Oppgradert Helix

Tørr, enkeltplate

Girkasse type

5-trinns manuell

5-trinns manuell

BREMSER

 

 

Foran

328mm ventilerte skiver med 4-pot Brembo callipers

247mm ventilerte skiver

Bak

280mm ventilerte skiver

200mm tromler

HJULOPPHENG

 

 

Foran

MacPherson

MacPherson

Bak

Dual-link MacPherson

Torsjon

Dempere

Tein, justerbare

 

STYRING

 

 

Type

Tannstang, elektrisk servo

Tannstang

Ratio (:1)

13.2:1

16.5:1

HJUL OG DEKK

 

 

Hjulstørrelse (in)

7.5 x 17

14x4.5J

Dekk

Goodyear 225/45R17

155/65 R14

DIMENSJONER

 

 

Total lengde (mm)

3,500

3,405

Total bredde (mm)

1,800

1,615

Total høyde (mm)

1,500

1,465

Sporvidde foran (mm)

1,475

1,420

Sporvidde bak (mm)

1,460

1,410

VEKT

 

 

Kjøreklar (kg)

1,050

790-890

YTELSER

 

 

Toppfart (km/t)

204

157

0-100 km/t (sek)

5.75

14.2


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: