Mitsubishi Lancer Ralliart
FØRSTEINNTRYKKET: Om et snaut år er det klart for Lancer Ralliart, Mitsubishis light-utgave av Evo. Vi har tatt en første smakebit av denne godbiten i Spania. Tvilling Med 240 hester under panseret og permanent firehjulstrekk, er Ralliart bindeleddet mellom Lancer Evolution og Lancer Sports Sedan / Sportback. To vesentlige forskjeller er det mellom Evo og Ralliart: Evo har 55 flere hester på stallen, altså 295, og dessuten er ikke gearkassen i Ralliart utstyrt med Super Sport-funksjonen. Begge har ellers den nye dobbeltclutch-kassen med betegnelsen TwinClutch-SST. På meget varierte asfaltveier i Barcelona-området fikk vi anledning til å prøvesmake godbiten. Asfalt Naturlig nok lot vi 4WD-systemet stå i Asfalt-posisjon (de to andre valgmulighetene er Grus og Snø), og det var en fryd å kjenne den meget fint avstemte balansen i bilen enten vi tråklet oss gjennom en rekke hårnålssvinger eller lot de 240 hestene strekke ut gjennom åpent landskap med slake kurver. For den mer aktive delen av kjøringen benyttet vi padleårene på rattet for å ha kontroll over gearskiftene etter eget ønske. På de mer komfortable delene av teststrekningen lot vi automatikken ta seg av gearsjaltingen mens vi konsentrerte oss om å treffe inngangen på svingene i mer eller mindre perfekt spor. På vent Mens Lancer Sportback (som er 5-dørsutgaven av Sports Sedan) lanseres her i Norge i oktober, må potensielle Ralliart-kunder i Europa vente til mai/juni 2009. Prisen er naturlig nok ikke klar så lang tid i forveien, også fordi importøren avventer hva myndighetene bestemmer seg for når det gjelder CO2-avgifter i det kommende statsbudsjettet. Med et CO2-utslipp på 243 g/km sier det seg selv at prisen i praksis kan diskvalifisere bilen allerede før den kommer til start.
Fakta Mitsubishi Lancer Ralliart PRIS: Ikke klar MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1998 ccm. 177 kW (240 hk) v/6000 o/min. 343 Nm v/2500 - 4750 o/min MÅL OG VEKT: LxBxH: 458,5 x 176 x 151,5 cm Akselavstand: 263,5 cm Egenvekt m/fører: 1670 kg Nyttelast: 375 kg Maks. tilhengervekt: 1400 kg Bagasjerom: 288 liter (VDA) Dekk: 215/45 R18 YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 7,1 sek Toppfart: 220 km/t Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/mil CO2-utslipp: 243 g/km
+ Ta gjerne en omvei, høy moro-faktor. – Høy CO2-avgift, politisk ukorrekt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |