177 år i Copen
Da Hugh Martin-Leake skrev til den engelske Daihatsu-importøren og spurte om han og damevennen hans var de eldste Copen-brukerne i verden, ble det reklamekampanje av det. Erfaren Hvis du ser en engelsk annonse for det lille, åpne festfyrverkeriet av en åpen Daihatsu vil du slett ikke se brune, glade 20-åringer med vind i håret og minimalt med logo-klær leke typisk målgruppe. Derimot vil de se en eldre, distingvert herre polere panseret mens en ikke helt ung kvinne sitter i passasjersetet og venter utålmodig på litt action. Martin-Leake er 82, og drar stadig med sin gode venn Rosemary Blakiston på tur med taket nede. Nå har riktignok Rosemary sluttet å kjøre selv, etter at hun fikk en pacemaker for to år siden. Men Hugh, som blant annet har eid både Ferrarier og E-Typer, er fremdeles en meget aktiv kjører. Alternativer Nå er det riktignok ikke alltid han velger Copen-bilen da, for han har litt annet å velge mellom også. Han jobbet nemlig lenge for Vincent, og de som kjenner sine motorsykler vet hva det betyr når jeg forteller at han boltret seg med Black Shadow, og den Batmanliknende Black Prince, for ikke å snakke om Black Lightning som var så rask at den aldri ville kunne nå top-giret – skrev en tester en gang, ”for den var så rask at da ville lungene eksplodere”. I dag er det riktignok ikke noen Vincent han har i garasjen, men han kan fremdeles kaste mynt og kron mellom to andre V-2 motorer på to hjul: en Ducati og en Aprilia. For sikkerhets skyld. Men det nytter ikke når Rosemary skal med. Da blir det Copen, som han forresten kjøpte brukt etter at han hadde vært med datteren sin, da hun hentet sin nye. - Min har de japanske spesifikasjonen, den lille 660 ccm motoren for eksempel. De forteller meg at 1300 kubikkeren har litt mer å hente i kjelleren, men – søren heller – jeg elsker det spesielle hvinet når turboen begynner å jobbe på denne”. Vi kan vel igjen slå fast at alder bare er et tall. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |