[]
[] [firmabil.no] []

Hvem blir først med skilt-leser?


Jon Winding-Sørensen



Akkurat nå konkurreres det om hvilken bil som kommer først med skiltgjenkjenning. Opel har i hvert fall vunnet propaganda-kampen.

Autonome biler, biler som kan ta vare på seg selv i trafikken og ikke behøver hjelp av en upålitelig sjåfør med nedsatte fakulteter, er ikke lenger noen drøm. En rekke av verdens bilprodusenter og underleverandører jobber i den retningen, det arrangeres sågar løp for førerløse biler nå.

Når vi kommer så langt må vi kunne gå ut fra at for eksempel alle disse grusomme trafikk-skiltene som ikke-akkurat-pryder landskapet vil kunne forsvinne. Da bør all informasjon kunne formidles av usynlig, elektronisk vei.

Men inntil da vil vi nok fremdeles måtte leve med Stop-skilt og Vikeplikt og Fartsgrenser på store plakater. Og fremdeles oppleve at en mengde av oss overser dem.

Optisk

Nå er vi på vei mot de første bilene som har et optisk system som gjenkjenner trafikkskilt og gjengir dem på dashbordet og dessuten kan gjøre føreren obs på at det er et skilt som ønsker å fortelle ham noe. For eksempel ved å gi et audio-signal, i tillegg til det okulare.

Det er Hella som later til å ligge lengst fremme i utviklingen av slike gjenkjennelses-system, og Opel har fått mye spalteplass på at dette skal lanseres på den nye Insignia – selv om det ikke er sagt annet enn ”omtrent våren 2009” når man spør om når.

SE VIDEO HOS OPEL

Derimot sier BMW at de nok vil komme med sitt system ”senere i år”. Uten å si hvilken modell det dreier seg om, eller hvem som leverer det.

Det er slett ikke sikkert det er Hella der også, for Opel og Hella legger vekt på at de har samarbeidet om utviklingen. Og det er heller ikke sikkert vi vil se det på den nye 7-serien – men siden den presenteres i disse dager er i hvert fall det meget sannsynlig.

Prioriterer

Hella-systemet tar 30 bilder i sekundet og bearbeider dem like fort så snart systemet har fått tak i noe som ser ut som omrisset til et trafikkskilt. Systemet er til og med så genialt at der det står flere skilt samlet, foretas det et utvalg. For eksempel prioriteres ”Forbikjøring forbudt” over et med fartsbegrensning.

BMW forteller på sin side om hvilke Storebror-ser-deg muligheter som ligger i disse maskinene. For eksempel følger man lett de skiltene med stadig lavere fartsgrense som man finner for eksempel når man nærmer seg veiarbeid på tyske motorveier.

”Men det er ikke vårt ansvar å få bilen til å følge disse grensene” sier BMW. Underforstått: at dette er fullt mulig.

Det er litt trist, og sier litt om menneske-maskin-miljø-problemet at vi nå åpenbart trenger hjelp til å gjenkjenne enkle trafikkskilt, og reagere på dem.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: