[]
[] [firmabil.no] []

Ny BMW 7'er: Femte forsøk


Jon Winding-Sørensen



I 1977 kom den første BMW 7-serie. E 23 het den internt. Deretter fulgte E 32 (1987), E38 (1994) og E 65 (2002). Den nye er så ny at den ikke en gang heter E, den heter F1.

I går kveld var det søndag i München. Den aller første presentasjonen av BMWs nye flaggskip fant sted for et meget eksklusivt selskap av stort sett mørkkledde herrer.

Underlig

For meg blir dette en underlig bil. På den ene siden begynner jeg å lure på om denne typen biler ikke snart er komplett irrelevante, på den annen side er jeg stapp full av beundring for de teknologiske fremskrittene.

Styrehjelp med bakhjulene, nye motorer som drar forbruket ned på nivåer du ikke skulle tro var mulig (0,7 pr. mil), åtte trinns automat (med ZF-hjelp), den første bil i denne klassen som skal kunne leveres med fire drivlinjetyper (bensin/diesel/hybrid/hydrogen) osv. osv.

Kontroversiell

Alt dette skal vi selvfølgelig komme tilbake til i detaljer når de første inntrykkene har lagt seg, men akkurat nå er dette bare en bedre middag og de første glimt av en flunkende ny bil som fordøyes. 

En bil som virker større enn forgjengeren, når den både er lengre og lavere øker inntrykket av volum. Men en bil som både er mindre kontroversiell i formgivningen og samtidig skarpere i linjene enn E65. Med enda større nyrer, frontlykter trukket rundt hjørnene og et meget spesielt baklys skal ingen behøve å være i tvil om hva det er som er i ferd med å ta deg igjen på motorveien.

Konkurrenter

Om den skal klare å ta igjen det som virkelig betyr noe, Mercedes S-Klasse, er jo en helt annen sak. Jeg hadde en liten registreringsstatistikkopptelling. Fra 2000 og ut 2007 har S-Klassen 358 nyregistreringer her hjemme, Audi A8 har 197 og 7-serien 150.  Urettferdig, spør du meg, men det er kanskje ikke BMWs sportslige egenskaper og/eller ambisjoner kunder i dette segmentet er ute etter. Det skal bli spennende å se hva som skjer med denne, og hvordan den skal posisjoneres. 

Rekordåret for 7-serien er 2002, da ble det nyregistrert 45 enheter. Det kan kanskje slås neste år. Den første vil bli registrert rett før årsskiftet. Til hvilken pris er derimot alt for tidlig å si.

Innovativ

Bilen er stapp full av nye ideer. Jeg skal komme tilbake til deler av spesifikasjonene om en dag eller to. Her skal jeg bare nøye meg med å si at den håpløse I-drive endelig er forbedret, man har bitt skammen i seg og blant annet imitert Audi med en kjapp-retur knott. 

Dessuten har man nå fått en bildeskjerm på størrelse med den hytte-TV'en du var fornøyd med for fem år siden - og fargene er mye bedre. Dessuten er målene 5072 x 2134 x 1479 mm med en akselavstand på 3070 (140 ekstra på den lange - det monner). 

Motorutvalget er i første runde en sekser som 740i, 3 liter og 326 hk. Deretter en V8 som 750i, 4,4 liter og 407 hk. Og til sist den obligatoriske dieselen, 730d, rekkesekser, 3 liter og 245 hk.  Og glem det jeg sa om åttetrinns kasse, den kommer først utpå vårparten. Da har vi nok flere motorer også.

Baby-Rolls

To detaljer til slutt: det later til at denne nye bilen også skal danne grunnlaget for den kommende "baby-Rolls". Det låter som en fornuftig utvikling, akkurat som at den neste Bentley skal bygges på noe såpass avant garde som Audis alu-A8 i stedet for på noe så patetisk konservativt som VW Phaeton.

Men, spør du meg, den viktigste innovasjonen som jeg har oppdaget så langt (det dukker sikkert opp flere som jeg altså skal komme tilbake til) er at denne gangen er instruksjonsboken innebygget i bilen! All informasjon om funksjon og egenskaper, det en ny eier aldri leser, er nå bygget inn i iDrive-systemet, med animasjoner og simuleringer og muntlige instrukser. 

Hvordan det virker i praksis aner jeg ikke, men det ideelle hadde jo vært om bilen plutselig nektet å starte og ga føreren beskjed om at han ikke kom videre før han hadde bestått de tre første avsnittene av kapittel 3.

Tilbake til virkeligheten

Men, tilbake til virkeligheten. Selv om BMW er stolte av å ha bygget 1,2 millioner 7-serie biler frem til nå tror jeg dette femte forsøket er alvor. Denne gangen MÅ de begynne å få opp salgstallene på den.

Og da igjen er det jeg spør meg selv. Hvis vekstområdet er kvinner, indere, kinesere, russere - mens vi andre skal begynne å kjøpe Mini for alvor, hvorfor er da presentasjonen til de grader dominert av hvite, ganske stereotypt europeiske herrer?

Det finnes sikkert et fornuftig svar - jeg har det ikke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: