[]
[] [firmabil.no] []

Store biler, lite segment


Jon Winding-Sørensen



Den nye 7-serien har noe å bryne seg på.

Ikke spør

Det du ikke behøver spørre om på nybilanseringer er salgsmål og produksjonsmål. De siste fem årene er produsentene så ofte tatt med buksa nede fordi de har vært litt for optimistiske i festlig lag. Og når det har stått på trykk at denne skal du selge i en halv million eksemplarer, og du klarer en kvart sier det seg at du blir minnet om det.

LES MER OM DEN NYE 7-SERIEN HER

Men jeg prøvde meg allikevel:  ”Vil denne kunne nå 50.000 i året?” spurte jeg.  ”Vi snakker ikke om produksjonsmål lenger”, svarer en meget sjarmerende og avvæpnende Thomas Giuliani, produktsjef for femmere og oppover.

 ”Greit” sa jeg, ”men dere sier vel at dere regner med, eller håper, at denne skal selge bedre enn den utgående?”

Det var vi enige om. Og dermed kan vi jo glatt slå fast at vi snakker 50.000 pluss – den forrige lå og vaket rundt det tallet da den fremdeles var ved god helse.

Og disse 50.000 bilene skal det nok fremdeles selges flest av i USA, men sterkt økende antall i Asia, Midt Østen og Russland, og så kan vi vel håpe på en – kanskje – 12.000 i Europa.

STORE BILDER FINNER DU HER

Beskjedne tall

Det er med andre ord forholdsvist beskjedne tall det dreier seg om. Globalt ligger dette segmentet på i underkant av 250.000, der S-Klassen har nesten 90.000, 7-serien har halvparten av det, og Audi A8 halvparten av det igjen.  

Dermed blir det en differanse og den fylles av Lexus LS. Det er disse fire spillerne som betyr noe på denne banen, og mens alle europeerne gikk tilbake i fjor (Mercedes med nesten ingen ting, riktignok) var det Lexus som økte. De nesten doblet.

Utgående

Men ikke i Europa, der var økningen på ca. 5 prosent og volumet på beskjedne 3.000 – men de økte. Det gjorde ikke Mercedes og ikke Audi og spesielt ikke 7-serien som i fjor måtte gi fra seg annenplassen til Audi. Kanskje ikke så rart, A8 er nok utgående den også, men ikke så akutt utgående som 7-serien var.

Så i Europa snakker vi altså om et segment som bare så vidt kom over 40.000 i fjor, der Mercedes hadde ca. 50 prosent markedsandel. 

Og i Norge snakker vi om et segment som var på 97 biler i fjor (Mercedes hadde 76, BMW hadde 11 og Audi 10). I 2006 var det 112 biler (68/8/36) og i 2005 endte det på 62 (28/10/24). 

Det er ingen trender og ingen konstante faktorer her, bortsett fra at Mercedes er best og har solgt like mange som de to andre til sammen siden 2000.

Ambisøse

Hvor ambisiøse BMW er her hjemme på vegne av den nye modellen er heller ikke godt å si. 

Det er allerede bestilt et par snes biler til levering i november – og siden de med lang akselavstand denne gang er tilgjengelige fra fødselen blir fordelingen på F01 og F02 – som de to utgavene altså heter internt, ca. 50/50.  Men konkrete prognoser er vanskelig å hente.

”Men dere regner vel med, eller håper, at denne skal selge bedre enn den foregående?”

Igjen var vi skjønt enige om det. Og det er kjapt gjort å slå fast at toppåret for den forrige var 2002 – da ble det registrert 45 nye 7-serie. De aller fleste av den nye E65 familien.

Så dermed er det kanskje mulig å håpe på et år med 50 slike luksuslimousiner. Eller skal vi tro at Norge også fanger opp den internasjonale trenden her og må se på et segment som krymper vesentlig? 

Når det som her blir snakk om harde kamper om en og en kunder, kan det være ganske morsomt å sitte på utsiden og følge med.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: