[]
[] [firmabil.no] []

Nye Focus RS


Terje Ringen



Bilutstillingen i London bø besøkende på en eksklusiv forhåndsvisning av neste generasjon Focus RS. Her er bildene.

Drypp på drypp

Det er et par uker siden Ford avslørte ”offisielle spionbilder” av en testbil, og nå kommer altså noe som er enda nærmere den endelige bilen som skal på markedet neste vår. Fortsatt ingen produksjonsklar modell, men trolig vil lite endre seg.

Konseptet er lakkert i oppsiktsvekkende grønnfarge med innslag av metallflak. Det er som en hyllest til 70-tallets Le Mans Green, en like oppsiktsvekkende farge på den tidens Escort RS1600.

Nye Focus RS er utviklet av et entusiastisk team under ledelse av like entusiastiske Jost Capita som har ansvar for de morsomste utgavene fra den blå ovalen.

Og RS har en stolt historie som i følge Capito blir vel ivaretatt i denne nykommeren.

Hverdagsbil

- Focus RS skal være en bil for entusiastene, og vi holder fast ved RS-modellens kjerneverdier; en spennende men likevel økonomisk oppnåelig gatebil du kan leve med hver dag, sier Jost Capito.

Selv om mange sikkert vil kunne skrape sammen nok pund eller euro for å sikre seg en slik bil, blir den nok et sjeldent syn på norske veier.

En 2,5-liters motor med 300 hk er ikke akkurat ideell kombinasjon for det norske avgiftssystemet. Vi kan nevne at Focus ST med 225 hk koster tett under en halv million. For en RS må du nok legge på et par hundre til.

Foredlet

Med et dreiemoment på hele 410 Newtonmeter skal den klare null til hundre på under seks sekunder og toppfarten vil nok være sperret ved 250 km/t.

Fortsatt skal den trekke på forhjulene, men en avansert differensial vil nok sørge for å få kreftene effektivt ned i asfalten.

Den kraftige effekten stammer ikke bare fra enkle grep som justering av den elektroniske motorstyringen eller økt turbotrykk – her er en rekke detaljer modifisert.

En unik kamaksel, nytt topplokk og dertil hørende pakning, endret innsug og eksosmanifold er blant de viktigste brikkene.

Nye Focus RS får en 6-trinns tettsteget gearkasse og den skal bygges ved Fords fabrikk i Saarlouis i Tyskland. Vi gleder oss til å stifte nærmere bekjentskap med bilen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: