[]
[] [firmabil.no] []

Scirocco: Endelig en tøff VW


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKKET: Når man starter med en konseptbil som er så kul som Volkswagen IROC, skal det mye til at produksjonsmodellen kan følge opp. Vi har kjørt Volkswagen Scirocco og gir deg svaret på om du har grunn til å glede deg.

12 år etter at Volkswagens la ned produksjonen av Corrado gjør de comeback med en coupé som har tatt igjen navnet som den lille sportscoupéen bar da den første gang kom i 1974 – Scirocco.

Som den gang deler den mekanikk og andre deler med Golf – men Scirocco er både bredere og lavere - det merkes.

MELD DEG PÅ og motta gratis nyhetsbrev hver dag

Når kommer bilene til Norge? Sjekk vår oppdaterte kalender

Historietime

Scirocco MK1 ble i likhet med Golf og Passat tegnet av Giorgetto Giugiaro – og ble introdusert for 34 år siden som en sportslig mellomting av nettopp en Golf og en Passat.

I 1982 kom en kraftig redesignet og enda mer kileformede MK2 – det er den med den karakteristiske spoileren oppe på vinduet.

I 1987 bestemte Volkswagen seg for å være nyskapende – og lanserte Corrado.

Selv om den så helt ny ut – var den en blanding av den eksisterende og en ny plattform.

Til tross for introduksjonen av Corrado sent i 1988 fortsatte man å produsere Scirocco så lenge som frem til 1992.

Corrado er nok mest kjent for sin G60-lader – en kompressor som bidro til at man hentet ut 160 hester fra en 1,8-liters motor. Senere kom flere alternative motorer – toppet av en 2,9-liters sekser - VR6 med 190 hester.

Men i 1995 var det slutt – og Golf GTI sto igjen som det sportslige alternativet for de som har villet kjøre Volkswagen.

I august 2006 viste Volkswagen IROC i Berlin. Dermed ble det klart at Volkswagen ville ta opp arven – og her er den.

VI VAR TIL STEDE PÅ AVDUKINGEN AV IROC I BERLIN

Følsom for farge

Det er ikke noe tvil om slektslikheten mellom Golf og Scirocco – men på et vis kjenner du igjen vel så mye fra EOS når du begynner å studere bilen.

Dette er ikke en bil du kjøper i mørkeblå eller sølvgrå – med mindre du ønsker å fremstå som svært diskret.

Velger du en av de lysere skarpere fargene – kanskje først og fremst Volkswagens tolkning av fargen til Kermit the frog – får du virkelig frem detaljene.

Konseptbilen IROC var spektakulær – og jeg innrømmer at jeg har vært litt skeptisk etter å ha sett bilen på bilder.

Men etter å ha sett den både på veien og parkert på vakre lokasjoner i Portugal, må jeg bare si at til tross for at en del av det djerveste fra IROC er borte – er dette det tøffeste Volkswagen har levert på svært lenge.

Fronten er lav – og lykter og grill viser tydelig retningen som merket har tenkt seg i årene fremover. Skuldrene er markante og bilen ser muskuløs ut – særlig forfra.

HER ER EN SCIROCCO I TOPPTRIM

Ser du bil bakfra ser den også betydelig bedre ut i virkeligheten enn hva den gjorde på bildene vi har sett tidligere.

Litt sleivete kan man si den ser ut som en Golf som har stått litt varmt – den har både seget nedover i høyde og utover i bredden.

Bagasjerommet er 58 liter mindre enn i dagens Golf – men når man legger ned setene er det fortsatt plass til 755 liter. Det er nok sannsynligvis ikke alt for interessant for de som velger en Scirocco i stedet for en Golf.

Kunne tatt det lenger innvendig

For den som husker innredningen i IROC er nok Scirocco betydelig neddempet. Det mest karakteristiske er setene som er designet for bilen – og de nye håndtakene som står opp på innsiden av dørene.

Bilen er en ekte 2+2 og to voksne kan få plass i baksetet – man bør nok likevel ikke være for høy – men for barn og små voksne er det overraskende god plass.

Interiøret er ellers en blanding mellom Golf og EOS – midtkonsollen er tydelig hentet fra cabrioleten der man jo har forsøkt å løfte premiumfølelsen en tanke.

Kunne jeg velge, kunne jeg nok tenkt meg et enda litt mer sportslig og røffere preg på interiøret – man har fjernet seg signifikant fra Golf og Passat utvendig – og man kunne tatt sjansen på å gjøre det innvendig også og stått seg på det.

På veien

Scirocco har samme akselavstand som Golf - nemlig 257,8 centimeter. Den er imidlertid 4 centimeter lenger – 4,1 cm bredere og hele 9,7 centimeter lavere.

Lukk opp bakluken og den høye lasteterskelen forteller tydelig at man har gjort alt man har kunnet for å gjøre bilen stivere.

Bilen er forhjulsdreven og oppfører seg omtrent som forventet. Kommer du for fort inn i svingen, vil den understyre uten særlig dramatikk. Slipper du imidlertid opp høyrefoten en smule, finner den raskt veien tilbake til sporet. Selv ikke et lite nøkk i håndbrekket vil få bakenden til å slippe taket – og det hele er sportslig på en trygg og komfortabel måte.

Støynivået på søreuropeisk asfalt er lav – det blir spennende å kjøre målinger her hjemme for å se hvor bra det faktisk er.

Passe kvikk

Bilnorge.no har kjørt Scirocco med to motoralternativer.

Toliteren er den samme som vi finner i Golf GTI – med turbo og 200 hestekrefter gir den svært godt skyv. Kombinerer du den med Volkwagens strålende DSG-kasse får du litt av Playstation-følelsen når du bruker girhendlene på rattet.

Girhendlene kunne vært litt større – en sniktitt på de fine, krommede som sitter i Audi TTS for eksempel, hadde vært med på å gi hakket mer sportslighet i kupeen.

Mer interessant for Norge er ganske sikkert 1,4-liters TSI. Vi ble først kjent med den i Golf GT der den lille motoren ga 170 hester og imponerte stort.

Den sprekeste utgaven med både kompressor og turbo yter 160 hester – mens den mindre varianten av TSI-motoren med bare turbo yter 122.

Det relativt lave effektuttaket gjør at gjennomsnittsforbruket ligger på 0,61 l/mil – km. Det gjør den mer avgiftsgunstig, noe som fører til en startpris på 280.000 kroner.

Vil du ha 160 hester, starter denne på kr 320.000 mens 200-hesteren spretter opp i kr 400.000.

Også diesel

Scirocco kommer også med to turbodieselmotorer. De yter 140 og 170 hester og har startpriser på henholdsvis kr 310.000 og kr 360.000.

Importøren lover at man i forbindelse med introduksjonen vil sette sammen en pakke som vil koste rundt 8000 kroner som gir deg det utstyret som skal til for å gi bilen det stuket den fortjener.

Vi må vente til november før vi får bilen på norske skilter – og kan allerede love deg at vi vil ta bilen ut i test mot aktuelle konkurrenter.

SE STORE BILDER AV SCIROCCO HER

 

Fakta Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG

MOTOR:
Firesylindret turbomotor 1,994 ccm – 200 hester ved 5.100 o/min – 280 Nm ved 1.700 o/min.

YTELSER:
Aks 0-100 km/t: 7,2 sekunder
Toppfart: 235 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 179 g/km

MÅL OG VEKT:
Lengde: 4,256 m
Bredde: 1,810 m
Høyde: 1,404 m
Vekt: 1318 kilo.
Bagasjerom: 292 liter (VDA)

Pris: ca. kr 400.000


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: