[]
[] [firmabil.no] []

Misjonær i USA


Tekst & Foto: Terje Ringen©



Det er ikke spesielt aktuelt for amerikanere flest å kjøre dieselbil. Men ”svimlende” bensinpriser får dem til å tenke i nye baner. Det vil Mercedes benytte seg av.

- Bensin, takk!

Selv om amerikanere er glad i store biler med kraftig maskineri, foretrekker de å fyre med bensin. Og så lenge prisen for en gallon har ligger på rundt tre dollar (ca 4 kr/liter), har de akseptert et snittforbruk på et par liter på mila.

Men galopperende oljepriser siste år samt økt fokus på miljø, har fått mange til å tenke seg om to ganger. Pickup- og SUV-salget bråbremser, i stedet kjøper folk hybrider eller biler for bioetanol. Og det er denne situasjonen Mercedes benytter til å presentere en serie nye BlueTec-modeller. Her beholder du en stor bil, men reduserer forbruket drastisk.

Bilene er de første som tilfredsstiller de kommende amerikanske Bin5-kravene, og sannsynligvis vil de også innfri kravene i EU6 som ligger noen år inn i fremtiden.

LES OGSÅ: Mercedes klare for 2015

Og selv om diesel koster rundt 20 % mer enn bensin i statene, frister Mercedes med et forbruk som ligger 20 til 40 prosent under bensinslukerne.

Trekløver

Tre modeller lanseres nå i høst, og vi dro til den pittoreske staten Vermont i Nord-Amerika for å prøvekjøre de amerikansk-produserte Mercedes-modellene - ML 320, R 320 og GL 320 – alle med tilnavnet BlueTec i betegnelsen.

Motoren er en 6-sylindret treliter som byr på 210 hk og et dreiemoment på 540 Nm i området 1600 til 2400 omdreininger. I de relativt tunge bilene er det tilstrekkelig kraft til komfortabel landeveiscruising, uten at bilene byr på det helt store kicket ved akselerasjon.

Koblet til en 7G-Tronic, som er standard gearkasse i modellene, klarer for eksempel en ML 320 BlueTec seg med et snittforbruk på 0,95 liter på mila, og det er langt mindre enn amerikanske konkurrenter kan skilte med.

Mange bekker små…

Med kombinasjonen av en effektiv motor, katalysator, partikkelfilter og AdBlue klarer Mercedes å fremstille en dieselmotor som er svært gunstig med hensyn til utslipp av skadelige partikler og avgasser. (Siden AdBlue lages av norske Yara, kan teknologien gi noen drypp til norske interesser også.)

Disse BlueTec-modellene er foreløpig forbeholdt Nord-Amerika, men om et år er de også på plass i Europa.

Samtidig kan det også være klart for en langt mer interessant modell med hensyn til volum – GLK BlueTec Hybrid som kombinerer en 4-sylindret dieselmotor med en elektrisk motor. Resultatet er 224 hk og 560 Nm med et forbruk på bare 0,59 liter på mila.

LES OGSÅ BlueTec til Europa

Med slike løsninger mener Mercedes at SUVen er sikret en fremtid – på tross av akselererende oljepriser.

Du kan lese mer om BlueTec og vår amerikanske prøvekjøring i en høstlig utgave av Bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: