[]
[] [firmabil.no] []

BMW fornyer 3-serien


Terje Ringen



Med nye konkurrenter på plass fra Audi og Mercedes, finner BMW tiden moden for en facelift av 3-serie sedan og Touring.

Facelift

Sammenlignet med sine større søsken i 5- og 7-serien har BMW 3-serie hatt relativt konservativt utseende. Nå pyntes det litt på både front og hekk med nye lykter og endringer i de myke delene. Og ikke minst, på det du ikke ser ved første øyekast.

Hele 10 motorer står på programmet, fem for diesel og fem for bensin, og alle er utstyrt med Efficient Dynamics som sørger for eksemplarisk forbruk og dertil hørende utslipp.

I systemet inngår bl.a. regenerering av bremsekraft, auto start/stopp, gearskiftindikator og aerodynamiske flaps som automatisk åpner og lukker luftinntakene etter behov.

Konveks konkav

Interiøret er nytt, og de typiske konveks konkav linjene fra eksteriøret, er nå også på plass i interiøret. Biler med navigasjon har en ny generasjon iDrive hvor flere funksjoner kan programmeres etter egne ønsker.

For første gang kan reiser planlegges fritt på Internett for deretter å lastes inn i navigasjonsanlegget ved hjelp av BMW ConnectedDrive. Systemet gir også fri ubegrenset adgang til internett fra bilen.

Nye kombinasjoner

330d har en nyutviklet dieselmotor med blokk i aluminium og tredje generasjon common rail med piezo injektorer og maks trykk på 1800 bar. Motoren har 245 hk og et maks dreiemoment på 520 Newtonmeter.

Til 318d tilbys en ny 6-trinns automatkasse, mens xDrive firehjulsdrift for første gang i 3-serien leveres i kombinasjon med en 4-sylindret motor – som 320 xd.

Første gang er det også i følge BMW mulig å få 335i Coupé og Cabriolet i kombinasjon med 7-trinns dobbel clutch gearkasse.

 

Her er utvalget av nye 3-serie sedan og stasjonsvogner:

Modell

Sylindre

Effekt
hk

Dreiemoment
Nm v/omdr.

Aks. 0-100 km/t

Toppfart
km/t

Utslipp
g/km

Bensin

335i

6/2979 ccm

306

400/1300-5000

5,6 sek.

250

218

330i

6/2996

272

320/2750-3000

6,1 sek.

250

173

325i

6/2996

218

270/2400-4200

6,7 sek.

250

170

320i

4/1995

170

210/4250

8,2 sek.

228

146

318i

4/1995

143

190/4250

9,1 sek.

210

142

Diesel

335d

6/2993

286

580/1750-2250

6,0 sek.

250

177

330d

6/2993

245

520/1750-3000

6,1 sek.

250

152

325d

6/2993

197

400/1300-3250

7,4 sek.

235

153

320d

4/1995

177

350/1750-3000

7.9 sek.

230

128

318d

4/1995

143

300/1750-2500

9,3 sek.

210

123


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: