[]
[] [firmabil.no] []

Ørnen har landet
(Opus 3)


Jon Winding-Sørensen



Først var det bestselgeren til Jack Higgins. Så brukte Reiulf Steen dette som tittel på en av sine bøker. Og nå – endelig – er det Lotus som får fuglen på plass.

Det har lenge vært kjent at Lotus endelig skulle komme med en ny modell.  De har også lenge fortalt at den skal debutere på bilutstillingen i London neste uke. Og at navnet skulle bli Eagle.

Det vil si, det siste begynner plutselig å bli litt mindre sikkert, nå får vi beskjed om at den nye bilen er utviklet med prosjektnavnet Eagle.  De sier altså ikke at det er det som skal bli bilens virkelig navn.

Vi har sett litt av denne bilen før, for Lotus tok med deler av forstillingen til Genève for virkelig å demonstrere at ikke bare var dette alvor, men også ganske avansert alvor.

Nå har de sluppet de første bildene av bilen, men det er fremdeles ikke mulig virkelig å fortelle hvor avansert den er, for detaljene har de rasjonert.

Lotus forteller at bilen drives av en 3,5-liters 280-hesters V6 motor, men ikke hvilken og ikke om den er utstyrt med multi-fuel mulighetene som de har demonstrert på Elise.  De forteller at det er brukt et innovativt lettvektschassis, men ikke hvor innovativt, eller – spesielt viktig – hvor lett vekt.

Vi kan imidlertid allerede nå slå fast at bilen ser bra ut, designa av Lotus' egne folk med Russell Carr i spissen. Den vil senere få andre karosseriversjoner, den første blir en 2+2 seter, men vil også komme som en ren to-seter der ekstraplassen vil bli brukt til skreddersydd bagasje (sa vi Gran Turismo?). Senere blir det i hvert fall en kabriolet også, og en utgave med rene racing-spesifikasjoner.

Dette er den første nye bilen fra Lotus, siden Elise lagde en liten sensasjon for 13 år siden.  Den nye skal ut til kundene fra neste vår, og det er planlagt en produksjon på 2.000 stykker hvert år. Det betyr nesten en dobling av den samlede Lotus-produksjonen.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: