Hilsen fra Mexico
Bilutstillingen i London, med første pressedag i morgen, blir internasjonalere enn de fleste. Hvor lenge er det siden vi har sett en innfødt meksikansk bil? Mexico som bilprodusent er i hvert fall mer betydningsfullt enn Norge. For alt du vet sitter du kanskje og kjører en bil produsert der, eller i det minste med en motor eller andre tunge komponenter som er hentet fra dette landet. Komplette biler som ikke er bygget på vegne av en eller annen stor utenlands produsent er det derimot langt mellom. Derfor vil nok Mastretta MXT vekke litt oppsikt når den får sin Europa-debut i London i morgen. Mastretta har i sine 20 leveår først og fremst konsentrert seg om bybusser når vi snakker transport, og ellers fungert som et selskap for industridesign. Men det ble litt mer biler etterhånden. En Porsche 326 replica for en japansk produsent, en ganske fin ’62-Corvette-replica som er bygget opp på moderne GM mekanikk, en egen Dune Buggy etter 1970-oppskrift og en egen coupé basert på gamle VW Type 1, som ble bygget i Mexico, tro det eller ei, helt til 2003. Den modellen fikk også et eget navn, Mastretta MXA, og en forfinet utgave: MXB. Alt dette ledet frem mot den første egenkonstruerte bilen som imidlertid ikke heter MXC, men MXT – vi er vel alle enige om at det høres litt tøffere ut. Nå er det ikke sagt mye om spesifikasjonene, bortsett fra at det dreier seg om en coupé bygget på et chassis av limt og klinka aluminium, med motoren (men hvilken motor aner vi ikke, bortsett fra at det er en firer med doble overliggende) plassert i midten og drift bak. 2,3 liter, 16 ventiler og 200 hester høres omtrent ut som en Toyota Camry, men minimalistisk interiør, minimalistisk vekt, maksimalistiske kjøre-egenskaper og et ganske snacksy utseende gjør den litt mer attraktiv enn en vanlig familiebil skulle vi tro. Den måler 3900 x 1750 x 1170 med mer og har en akselavstand på 2415 mm – 10 cm mer enn en Mazda MX5 for eksempel. Den veier ca. 1000 kg med 56% av vekten bak. Det loves 230 km/t og 0-100 på 6-7 sekunder, som det står. Airbags er valgfritt ekstrautstyr! Det antydes at den vil kunne selges for under 40.000 pund i Storbritannia, og at Mastretta-folkene har kapasitet til å bygge ca. 200 i året. Eksklusivt er det i hvert fall. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |