407: Halvveis i livet
Det hører visst med: Når en modell er blitt fire år gammel skal den fornyes. Peugeot har nettopp vist en faceliftet 407. Lik Ferrari Jeg husker første gang vi møtte den nye 407 på bilutstillingen i Genève 2004. Jeg likte den og snakket om nydelig linjeføring og hadde overhodet ingen betenkeligheter med hensyn til den SCHVÆRT dominerende Ferrari-ganger-to-liknende grillen. Importøren likte den åpenbart også godt, til oss sa de at de regnet med en salgstakt minst på høyde med den 406 hadde hatt i sin glansperiode – med andre ord et par tusen pr. år.
Ikke som forventet Igjen viste det seg at både journalist og importør kanskje ikke helt hadde den riktige følelsen for hva markedet ville ha. På tross av at en meget rommelig stasjonsvogn dukket opp få måneder etter sedan-debuten, har ikke modell-serien solgt mer enn 4500 eksemplarer de første fire årene, og selv om den nye har ganske mye merverdi, uten at det slår ut på prisene regner ikke importøren med mer enn ca. 1000 biler i året fremover heller. 406 solgte i godt over 16.000 eksemplarer i løpet av modellens effektive 8 år på markedet – det er vel bare 504 som har solgt flere når vi snakker store Peugeoter. Og det er nok dessverre ingen fare for at 407 skal slå den rekorden. Utvendig er det de vanlige grepene som er tatt på faceliften, litt endring på grill og lykter. Særlig bak er det merkbart og litt mer panelarbeid der bak har medført 15 med mer større overheng der. (Stasjonsvognen har vokst med 2 mm og det er vel egentlig ikke mer enn en bil kan endre seg med mellom 0 og 25 grader C?).
Forbedring Innvendig er du tilbudt nye farger, blant annet en svart pianolakkfinish som så mange kommer med nå, litt mer krom på knotter og innsatser på dashbordet, nye stoffer i setene osv. Det er blitt forbedringer på klimakontroll, det er litt mer parkeringshjelp tilgjengelig. Men det som imponerer er hvordan Peugeot klarer å opprettholde sin posisjon som Europas magreste produsent. Her har de for eksempel en 110 hesters 1,6 liters HDI motor med et forbruk på 0,53 og et CO2-utslipp på 140 g/km. Eller 2 liters FAP-dieselmotoren som nå er klar for de kommende Euro5-kravene og på tross av at effekten er skrudd opp med fem hester til 140, er utslippet til den nå nede på 150 (mot tidligere inntil 159 g/km). Dersom det høres ut som forholdsvis lite å fortelle om, kan vi nok fastslå at det syntes nok fabrikkens folk også. Så da de skulle presentere faceliften for pressen hadde de den geniale ideen å fylle ut arrangementet med annet enn franske forlystelser og tomprat: De hadde linet opp en rekke av de gamle modellene fra 4-serien (og andre veteraner også). De ikke alt for gamle fikk vi kjøre selv, de andre ble vi kjørt i. Og vi fikk til og med besøke Peugeots godt bortgjemte lager av urestaurerte rariteter. Derved ble noe som kunne vært ganske tomt til en av bilårets større opplevelser. Noe dere skal få høre om både her og i BIL ved en senere anledning.
Pris La meg bare avslutte med noen av prisene på 2009-modellen av 407: Den billigste (foreløpig, for dette er en kampanjepris) er 407 Stasjonsvogn, 1,6 HDI 109 hk. til kr. 285.900,-. Tilsvarende Sedan koster 2000 kroner mer. I ST-versjon er prisen for sedan og SW hhv: kr 301.900 og 306.900. 2-liters bensin, 140 hk og automat koster 379.900 som sedan og 398.900 som SW. Den dyreste er 2,2-liters 170 hester dieselen med 6 gir: 418.900 for Sedan og 18.000 mer som SW. Coupeen listes i to versjoner: med 2-liters HDI (136 hk) motoren og 6 gir, eller med 2,7-liters V6 HDI med 204 hk og automat til henholdsvis 405.900 og 676.900 kroner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |